Hoppa till innehållet

Inrikes

"American Apparel är ett smutsigt företag"

”American Apparel verkar inte vilja göra sig av med den sexistiska stämpeln eftersom det ger dem publicitet”, säger Emelie Eriksson.
”American Apparel verkar inte vilja göra sig av med den sexistiska stämpeln eftersom det ger dem publicitet”, säger Emelie Eriksson. Bild: Bild: Carlos Zaya

Dagens ETC.

I företagets senaste kampanj poserar en kvinna iklädd enbart jeans med texten Made in Bangladesh över brösten. "Förminskande och sexistiskt", säger Emelie Eriksson, som har jobbat på bolaget.

I klädföretaget American Apparels senaste kampanj poserar en kvinna iklädd enbart jeans med texten ”Made in Bangladesh” över brösten.
   – Texten tillsammans med bilden gör att kvinnan exotifieras och att de som arbetar under hemska arbetsförhållanden inom klädindustrin glöms bort, säger Emelie Eriksson.

Vill du fortsätta läsa?

Bli prenumerant på Dagens ETC!
Om du redan är det loggar du in här .

Prova en vecka

Från

Provläs alla låsta artiklar en hel vecka utan kostnad. Avsluta när du vill.

Betala per månad – halva priset

Från

Du får halva priset första månaden. Avsluta när du vill.

Betala per år

Från

Spara upp till 1 109 kr med en årsprenumeration på Dagens ETC.

Detta ingår:

  • Tidning varje dag i veckan
  • Läs den digitalt när och var du vill
  • Läs låsta artiklar på ETC.se
  • Tillgång till arkivet på sajt och i app
  • Garanterat inga fossila annonser