Inrikes.

2020-02-12 18:30
Glenn Bergström, ordförande för Volvo Cars verkstadsklubbs styrelse / Li Shufu, ordförande i Volvo Cars och Geely och Håkan Samuelsson, vd Volvo Cars. Bild: Magnus Hjalmarson Neideman/SvD/TT
Glenn Bergström, ordförande för Volvo Cars verkstadsklubbs styrelse / Li Shufu, ordförande i Volvo Cars och Geely och Håkan Samuelsson, vd Volvo Cars.
Puffetikett
Dagens ETC

Facket försiktigt optimistiska till Volvos ihopslagning

Volvo Cars kommer med sannolikhet att slås ihop med kinesiska Geely. Vid företagets fackklubb har man inga större invändningar.

Kinesiska biltillverkaren Geely Automobile och Volvo Cars kan bli ett enda bolag. Exakt hur en sådan sammanslagning kan komma att se ut är ännu oklart, men enligt Volvo Cars är ambitionen att presentera ett förslag före kommande årsskifte.

– Jag är försiktigt optimistisk. I den situation som Volvo Cars befinner sig i idag kan vi ju inte få för mycket kapital, säger Glenn Bergström, ordförande för Volvo Cars verkstadsklubbs styrelse.

– Och Geely vill väl komma ut från sin hemmamarknad och hävda sig globalt. Men den information vi har om förslaget är inte tillräckligt djuplodande för att jag ska säga så mycket mer än så.

Enligt Li Shufu, ordförande för moderbolaget Geely Holding, handlar sammanslagningen om att ”stärka synergierna inom gruppen”. Christer Karlsson, professor emeritus vid Handelshögskolan i Stockholm, tror dock att synergi inte är enda målet för Geely Holding.

– Nej, samgående i ett bolag handlar om styrning, tills vi får veta mer. Geely vill ha en tätare kontroll. Exakt varför är för tidigt att säga. Det kan handla om att strukturera om bolagen, köpa upp eller kanske sälja en del av bolaget, säger han till tidningen Ny teknik.

Just kontroll är också något som kinesiska bolag är mera mån om att ha än svenska. Till exempel är varken privata eller statsägda bolag i Kina särskilt intresserade av att se sina arbetare organiserade i fackföreningar av svenskt snitt.

Enda tillåtna fackförbundet

ACFTU är det enda fackförbund som är tillåtet i Kina. Med sina nära 200 miljoner medlemmar är det lätt att tro att det skulle ha rejäla muskler inför förhandlingar med arbetsgivare och stat. Men ACFTU är mer en medlare mellan arbetsgivare och arbetstagare än en representant för de senare. Och till skillnad från demokratiska fack har ACFTU till uppgift att göra vad det kan för att stoppa strejker bland arbetare.

Glenn Bergström tror å sin sida inte att tydligare representation av Geely i det sammanslagna bolagets styrelse kommer att påverka arbetare här på något sätt.

– Det folk inte tänker på är att vi varit kinesiskt ägda i tio år. Volvo Cars är ett globalt bolag med en internationell styrelse och är inte på något sätt kinesdominerat, säger han.

– Och vad gäller kinesiska arbetares rättigheter för vi en dialog med ACFTU, men man får inte vara naiv. Vi vet ju vad Kina är. Det kommer inte att bli någon skillnad för dem heller. Hur som helst kan vi tala om sådana frågor mer i detalj när vi vet hur bolagsstrukturen ser ut. Annars blir det bara spekulationer.

DIGITAL PRENUMERATION

TVÅ VECKOR GRATIS!

Läs alla artiklar från Dagens ETC utan kostnad första två veckorna. Därefter är priset 199 kronor/månad. Ingen bindningstid. Du får dessutom Dagens ETC direkt till din mejl, alla dagar i veckan. Beställ för att läsa direkt.

Genom att klicka på ”Prenumerera” godkänner du prenumerationsvillkoren och samtycker till att ETC-företagen hanterar dina personuppgifter

Volvos historia

• Volvo grundades 1927 men 1999 såldes bilproduktionen till amerikanska Ford Motor Company. Volvo personvagnar blev då Volvo Cars.

• 2010 köptes Volvo Cars upp Zhejiang Geely Holding Group.

Facket i Kina

• Enligt den kinesiska konstitutionen råder ”organisationsfrihet” i landet. I realiteten är alla organisationer som hotar att spela en självständig roll antingen hårt kontrollerade eller förbjudna. Det gäller också den fackliga rörelsen. Den enda organisation som tillåts att arbeta öppet är All-China Federation of Trade Unions, ACFTU.

• Ledningen för ACFTU utses i realiteten av det kinesiska kommunistpartiet.