EU-kommissionen har lagt fram förslaget att biltillverkare från och med 2035 inte längre får producera bensin- och dieseldrivna bilar. Det är en del av ett större klimatpaket som innefattar bland annat direktiv om att öka andelen förnybar energi och tillsätta koldioxidtullar. Men förbudet borde ha kommit tidigare, menar bland andra Greenpeace.
– Bilar håller ofta i minst tio år efter att de är sålda. Har man ett förbud från 2035 så slutar de bilarna rulla först efter 2045 – och vi behöver fasa ut mycket snabbare än så, säger Carl Schlyter, kampanjledare för klimat- och systemomställning på Greenpeace.
Greenpeace har föreslagit ett förbud från 2025 eller 2027. En rapport från organisationen visar att om man inte förbjuder förbränningsmotorer innan 2028 så är det omöjligt för EU att nå sina transportpolitiska klimatmål under 2040-talet.
Mindre kontroversiellt här
Carl Schlyter säger att Sverige har ett näst intill fossilfritt elsystem, och att en tidigare utfasning av förbränningsmotorer därför inte är något kontroversiellt eller problematiskt. Andra länder i Europa använder fortsatt mer fossila bränslen för att ta fram sin el och skulle först och främst behöva göra en omställning där, menar han.
– Men även de länder som skulle behöva ställa om sitt elsystem skulle kunna fasa ut förbränningsmotorer redan 2025 eller 2027, säger han.
En total övergång till elmotorer kommer inte heller att lösa alla problem, enligt Carl Schlyter.
– Trafiken kan inte ständigt öka. EU:s klimatmål kan bara nås till 53 procent med teknik. 47 procent av utsläppsminskningen måste komma minskad trafik, denna dimension glöms bort i arbetet, säger han.
De gröna partigruppen i EU-parlamentet driver på för att EU ska förbjuda renodlade bensinbilar redan 2025, och vill därför förhandla om den nya lagstiftningen i höst.
”Med tanke på hur marknaden för elbilar utvecklar sig så känner vi att tiden är mogen för att flytta fram politiken. År 2035 är tyvärr alldeles för sent. Det är fullt möjligt att ställa om till en nybilsmarknad från 2025 där vi bara säljer rena elbilar, en del laddhybrider och biogasbilar", skriver EU-parlamentarikern Jakop Dalunde (MP) till Dagens ETC.