Hoppa till innehållet

Inrikes

”E-handeln slår mot köpladorna”

Interiör i Mall of Scandinavia.
Interiör i Mall of Scandinavia. Bild: Bild: Fredrik Sandberg/TT

Dagens ETC.

Runt om i Sverige planeras affärsgallerior motsvarande 26 Mall of Scandinavia. Samtidigt pekar kurvorna nedåt för den fysiska handeln. Svaret på denna skenbara paradox ligger i ett gäng parallella trender. En av dem är medelklassens mättnad på prylar.

Den 12 november 2015 invigdes Mall of Scandinavia, 100 000 kvadratmeter stor, vilket gör den till Skandinaviens största affärsgalleria. Ett år senare var succén ett faktum. 13,8 miljoner besökare och stockholmarnas favoritcentrum.

Vill du fortsätta läsa?

Bli prenumerant på Dagens ETC!
Om du redan är det loggar du in här .

JUST NU: Prova en vecka utan kostnad

Från

Lås upp alla låsta artiklar en hel vecka utan kostnad. Ingen bindningstid.

Läs digitalt i 3 mån

Från

Prova 3 månader digitalt till superpris. Ingen bindningstid.

Betala per år

Från

Spara upp till 1 109 kr med en årsprenumeration på Dagens ETC.

Detta ingår:

  • Tidning varje dag i veckan
  • Läs den digitalt när och var du vill
  • Läs låsta artiklar på ETC.se
  • Tillgång till arkivet på sajt och i app
  • Garanterat inga fossila annonser