Inrikes.

2020-10-15 11:01
”Varje dag ser jag fram emot att komma hit. Jag lever för de här stunderna när barnen vågar tänka själva och kommer med någon kritisk fråga”, säger modersmålsläraren och samordnaren Abboud Aphrem.  Bild: Hossein Salmanzadeh
”Varje dag ser jag fram emot att komma hit. Jag lever för de här stunderna när barnen vågar tänka själva och kommer med någon kritisk fråga”, säger modersmålsläraren och samordnaren Abboud Aphrem.
Puffetikett
Dagens ETC

Eleverna sågar KD:s förslag om slopat hemspråk

Modersmålsundervisningen stärker barnens språkutveckling och deras kulturella identitet – vilket bidrar till integrationen av hela familjen, menar Abboud Aphrem. Han är lärare i arabiska och har svårt att förstå sig på KD:s förslag om att slopa modersmålsundervisningen.

”Jag antar att det är ett politiskt spel bara”, säger han.   

Vill du fortsätta läsa?

Bli prenumerant på Dagens ETC!
Om du redan är det loggar du in här.

Betala per vecka

Från

39 kr

Beställ här!

Din prenumeration på Dagens ETC förnyas varje vecka. Avsluta när du vill.

Betala per månad

Från

139 kr

Beställ här!

Din prenumeration på Dagens ETC förnyas varje månad. Avsluta när du vill.

När vi sneddar över skolgården på väg till klassrummet där all modersmålsundervisning äger rum på Rågsveds grundskola, möts Abboud Aphrem av en tioårig kille som springer fram och ger honom en spontan kram.

– Det är sådana där saker som gör ens dag, säger Abboud Aphrem och ler med hela ansiktet.

Inne i klassrummet hänger tecknade bilder på väggarna med ordförklaringar skrivna på arabiska, engelska och svenska – men totalt undervisas modersmålsundervisning på 39 olika språk här på Rågsveds grundskola i södra Stockholm.

”Tvåspråkighet ska bejakas”

Abboud Aphrem, som ursprungligen kommer från Syrien men kom till Sverige för över 30 år sedan, är samordningsansvarig för modersmålsundervisningen samt lärare i arabiska.

– De här barnen är våra hoppbärare inför framtiden. Det är otroligt roligt och inspirerande att få jobba med att skapa motivation och språkliga förutsättningar för dem, säger han.

Tvåspråkigheten är något barnen ska bejaka och vara stolta över, anser Abboud Aphrem.

– Jag vill ge dem kraften i att vara stolta över båda sina identiteter, såväl den kultur och den familj som de bär med sig genom sitt ursprung som den de får här i Sverige. Mångkultur är en styrka och en tillgång.                

Ska ges förutsättning

Enligt grundskolans kursplan ska eleverna ges förutsättning att använda och utveckla sitt modersmål.


Prenumerera på Dagens ETC:s nyhetsbrev

 

– För all utveckling kommer ur språket. Vi ser att de barn som utvecklar sitt modersmål, de blir även bättre på svenska, vilket dessutom bidrar till integrationen av hela familjen, säger Abboud Aphrem och citerar språkprofessorn Jim Cummins.   

– Han sa: ”Om du förvägrar ett barn dess språk, då förvägrar du det barnet åtkomst till sig själv”. Det är ord som skickar en viktig signal.

Släktingar kan inte engelska

Sara Alhamad, som är tolv år och går i sjätte klass på Rågsveds grundskola, tycker det är viktigt att få lära sig arabiska för att hon ska kunna tala med sina mor- och farföräldrar, som bor kvar i Jordanien.

– Mina släktingar där kan inte engelska, men när jag går här på hemspråksundervisningen känner jag att jag blir allt bättre på att kommunicera med dem. Det är jätteroligt faktiskt.Jämngamla Hiyab Belay håller med.

– Jag tycker det är roligt att kunna prata med familjen och kanske att kunna få nya vänner, om vi åker till Etiopien på semester nån gång. Vi har gjort det en gång och jag hoppas vi ska kunna göra det igen, säger han.

Linh Dao Khanh berättar att hon redan talar flytande vietnamesiska, men menar att modersmålsundervisningen hjälper henne att utveckla sitt språk.

– Jag lär mig nya ord och lite om hur det är i Vietnam, med helgdagar och så.

Provocerad av KD:s förslag

Att Kristdemokraterna nu lägger fram ett förslag om att helt slopa modersmålsundervisningen i grundskolan provocerar Abboud Aphrem.

– De lägger fram det här på helt osanna grunder, jag vet inte varför, men jag antar att det är ett politiskt spel, säger han.

Snarare hade han hoppats på en utökning av antalet timmar i modersmålsundervisningen efter den statliga utredning som lades fram under förra året.

– Det är väldigt utmanande att bara ha en timme i veckan. Ibland kommer barnen till mig med kurrande mage efter skolan och vill lära sig mer.

Läs vidare på nästa sida: Språkprofessor kritisk: Jag skulle vilja att de tittar på forskning

Eftersatt undervisning

I en forskningsgenomgång som presenterades i maj 2019 kommer man fram till att modersmålsmålsundervisningen är eftersatt och att mer plats bör göras för ämnet.