Under helgen har många delat och upprörts över en kampanj från Dove. I den rörliga gif-bilden ser man en mörkhyad kvinna dra av sig en brun T-shirt, för att ”avslöja” en vit kvinna i ljus tröja under.
Tydlig rasism, menade många, och hashtaggen #boycottdove spred sig på Twitter. Den vanligaste reaktionen var att det såg ut som att smutsen som skulle tvättas bort var hennes hudfärg.
”They have dove it again. Hur kan de sitta på ett möte och komma överens om att denna reklam är okej? Någon som har en idé? Pinsamt är bara förnamnet.” skriver till exempel den svenska Facebook-sidan TNKVRT.
BRA JOURNALISTIK ÄR INTE GRATIS
Gillar du det vi gör?
Swisha en peng till: 123 401 876 8
Dove twittrade: ”En bild vi nyligen la upp på Facebook missade målet när det gällde att medvetet representera rasifierade kvinnor. Vi beklagar djupt den anstöt det väckte” och drar tillbaka kampanjen.
Företaget menade att de bara ville visa att deras tvål funkar för alla, och vissa tyckte att klippet, som fortsätter med att den vita kvinnan drar av sig tröjan och blir till en asiatisk kvinna med beige tröja, inte alls var rasistiskt. Men det är inte första gången Dove får kritik för ogenomtänkt reklam. För några år sen ställde de tre kvinnor på rad under Före- och Efter-text där det var lätt att läsa den mörkaste kvinnan som Före, och den ljusaste som Efter.
Nay The MUA på Twitter, som var bland de första att uppmärksamma klippet, har också delat många reaktioner inklusive exempel på gammal reklam som explicit använder sig av idén om att tvätta av sig den bruna hudfärgen.