Hoppa till innehållet

Tre frågor

”Det här ger ju visst hopp om branschen”

Dagens ETC

Andreas Gustavsson, chefredaktör Dagens ETC, om debattartikeln som uppmanar medier att slänga ut fossila annonser.

Världens största medieorganisation, International news media association (INMA), har i dagarna publicerat en debattartikel där du uppmanar andra att följa efter Dagens ETC och slänga ut fossila annonser. Hur gick det till?

– INMA frågade mig. Det vore idiotiskt att inte tacka ja, för det här handlar om att nå beslutsfattare på hundratals medier i ett 80-tal länder. Men det är en rätt hård, anklagande text. Jag blir faktiskt lite förvånad att den publiceras. Men det ger ju visst hopp om branschen, att det finns ett intresse för att diskutera den här frågan. Dels moraliskt. Dels utifrån ekonomiskt perspektiv. För jag är övertygad om att läsare, tittare och lyssnare kommer att straffa medier som inte tar sitt klimatansvar.

Vill du fortsätta?

Bli prenumerant på Dagens ETC!
Om du redan är det loggar du in här .

JUST NU: Prova en vecka utan kostnad

Från

Gör som över 24 000 andra – registrera ett konto på etc.se. Ingen bindningstid – avsluta när du vill.

POPULÄRT VAL: Läs hela sommaren

Från
99 kr för 3 mån
Beställ här

Vill du läsa hela sommaren till superpris? Prova 3 månader för 99 kronor. Ingen bindningstid.


Betala per år

Från

Du kan spara upp till 1 109 kr med en årsprenumeration på Dagens ETC.

Detta ingår:

  • Tidning varje dag i veckan
  • Läs den digitalt när och var du vill
  • Läs låsta artiklar på ETC.se
  • Tillgång till arkivet på sajt och i app
  • Garanterat inga fossila annonser

Ämnen i artikeln