Världens största medieorganisation, International news media association (INMA), har i dagarna publicerat en debattartikel där du uppmanar andra att följa efter Dagens ETC och slänga ut fossila annonser. Hur gick det till?
– INMA frågade mig. Det vore idiotiskt att inte tacka ja, för det här handlar om att nå beslutsfattare på hundratals medier i ett 80-tal länder. Men det är en rätt hård, anklagande text. Jag blir faktiskt lite förvånad att den publiceras. Men det ger ju visst hopp om branschen, att det finns ett intresse för att diskutera den här frågan. Dels moraliskt. Dels utifrån ekonomiskt perspektiv. För jag är övertygad om att läsare, tittare och lyssnare kommer att straffa medier som inte tar sitt klimatansvar.
Du skriver att Dagens ETC senaste månaderna har ökat antalet prenumeranter med drygt 20 procent. Har det med beslutet om fossilfritt att göra?
– Ja, det tror jag absolut. Vi tog beslut i september. Jag vet att många prenumeranter värdesätter att vi tar ställning, men jag vet också att många som tidigare bara läst våra upplåsta artiklar digitalt nu bestämmer sig för att faktiskt betala för journalistiken. Det känns fint att känna av stödet. Vem behöver fossila annonsörer med klimatmedvetna prenumeranter.
”Ni avgör själva var ni ska börja. Lite är bättre än ingenting”, skriver du med andra medier i tankarna. Vad betyder det?
– Dagens ETC avböjer nu alla fossila annonser. The Guardian följde efter med att utesluta företag som utvinner fossila bränslen, men fortsätter att acceptera exempelvis bilar och flyg. Det är en kompromiss som ändå är en så viktig signal. Och om The Guardian kan, då kan svenska medier också.