Inrikesflyget väldigt viktigt för att hålla ihop landet. Därför måste vi värna de regionala flygplatserna, anser Jan-Olov Bergling, chef för intresseorganisationen Svenska flygbranschen. Men inrikesresandet ligger i princip stilla samtidigt som utrikesflyget ökar och de klimatskadliga utsläppen slår rekord.
BRA JOURNALISTIK ÄR INTE GRATIS
Gillar du det vi gör?
Swisha en peng till: 123 401 876 8
– Det är marknaden som styr. Utvecklingen hos oss är inte så stor som i andra delar av världen. Det kommer inte märkas i statistiken om vi slutar flyga.
Om alla tänker så kommer vi väl inte lösa klimatkrisen?
– Nej, så är det väl.
Forskning från Linnéuniversitetet visar dessutom att de stora subventionerna till de regionala flygplatserna skapar en överkapacitet som håller nere priserna och i sin tur driver upp flygandet. De kommunala bidragen till flygplatserna har fördubblats på fem år.
– Samtidigt är det en investering för att det lokala näringslivet ska fungera. För varje investerad krona får man tillbaka fyra.
70 procent av passagerarna från Örebros reser bort med charterflyg. På vilket sätt bidrar det till det lokala näringslivet?
– Det bidrar till samhället i stort med möjlighet till rekreation. Men det är inte bara chartertrafik från Örebro flygplats, utan den är även viktig för fraktflyg och katastrofhjälp.
Varför ska Örebros skattebetalare subventionera charterflyg till Thailand med 276 kronor per biljett?
– Det kan man diskutera. Helt klart är att chartertrafiken, inte bara från Örebro men även andra kommunala flygplatser, ger livskvalitet för människorna som bor på orten.
Hur uppstår de lokala näringslivsvinsterna när de regionala flygplatserna ökar charterflyget?
– Du måste se det lite större. Det gör att företag vill etablera sig på orten, och då skapas arbetstillfällen för människor som vill bo på det här orterna.