Mötet.

2020-07-09 09:20
Bild: Sofie Axelsson
Puffetikett
Dagens ETC

Daniel Helldén, MP: ”I det samarbete vi har i dag är vi mer jämbördiga”

Trafikborgarrådet och miljöpartisten Daniel Helldén är tillbaka i Stadshuset efter semestern. Med en mör kropp efter att han tagit sig an ett renoveringsprojekt under ledigheten svarar han på Dagens ETC:s frågor om hur det kritiserade samarbetet med den blå alliansen har fungerat hittills.

Vill du fortsätta läsa?

Bli prenumerant på Dagens ETC!
Om du redan är det loggar du in här.

Betala per vecka

Från

39 kr

Beställ här!

Din prenumeration på Dagens ETC förnyas varje vecka. Avsluta när du vill.

Betala per månad

Från

139 kr

Beställ här!

Din prenumeration på Dagens ETC förnyas varje månad. Avsluta när du vill.

Miljöpartiet och Moderaterna gjorde båda ett katastrofval 2018 men knep ändå makten i Stockholms stad genom att ingå i samarbete med varandra. Trafikborgarrådet och miljöpartisten Daniel Helldén fick utstå en hel del kritik för att ha svikit det rödgrönrosa samarbetet.

Hur ser du på den kritiken i dag?

– Den kritiken är faktiskt rätt märklig för det vi gjorde efter valet var att se till att det fanns en stabil majoritet i Stockholm. Hade vi gått vidare med de rödgrönrosa hade vi suttit i minoritet och SD hade varit vågmästare i varenda nämnd. Bara tanken att SD i alla sammanhang skulle kunna bestämma utfallet i Stockholmspolitiken, i Sveriges huvudstad… den bedömning vi gjorde var att det inte skulle fungera.

Vad har ni fått igenom för grön politik som ni inte hade kunnat få igenom i ett rödgrön­rosa samarbete?

– Ja, typ allt, skulle jag säga, eftersom vi inte kunde veta om vi skulle få igenom någonting i det läget där SD hade kunnat fälla budgeten och övriga förslag.

– Vi har gjort en massa saker jag tycker är lyckade. Vi ska vara klimatpositiva till 2040. Vi har satt en koldioxidbudget som nu ska börja gälla. Vi har stängt ner kolkraften i Värta nu, 500 000 ton per år. Vi har fortsatt med alla våra cykelinvesteringar. Vi fortsätter med satsningar på kollektivtrafiken i stället för östlig förbindelse…

Om man tänker bort SD:s vågmästarroll, hade dessa beslut varit möjliga i ett rödgrön­rosa samarbete?

– Det är mycket möjligt att man hade kunnat få igenom saker i förhandlingar men det är inte så att det är superenkelt att förhandla med Socialdemokraterna och få igenom grön politik, den kamp som det innebär är ganska knepig.

Är det mindre av en kamp i samarbetet med allianspartierna?

– Socialdemokraterna är ju ett parti som gör massor av bra saker samtidigt som de historiskt har haft makt och betraktar sig som partiet som ska ha makten. Men i det samarbete vi har i dag är vi mer jämbördiga i sättet att förhandla och diskutera, och sådant påverkar.

Hur känns det att vara en del av den blå politik som genomförts i staden? 80 procent av MP-väljarna var exempelvis mot ombildningar, i vår har cirka 2 000 hyresrätter ombildats i förorterna.

– När det gäller bostadsfrågan så har vi alltid haft som mål att ha en blandad och balanserad stad med olika upplåtelseformer. I nya styret drev vi igenom och satte en gräns för att inga ombildningar längre skulle få ske i innerstaden och närförorter. Nu satte vi också upp ett antal kriterier där vi såg till att om balansen gick för mycket åt eget ägande så fick man inte ombilda, och det tycker jag har fungerat bra.


Prenumerera på Dagens ETC:s nyhetsbrev

 

Var går gränsen för om man kan samarbeta med Moderaterna i staden?

– Det finns ju många områden, men jag ska inte avslöja alla, för det är en förhandlings­fråga, till exempel kan ett tiggeriförbud inte finnas på kartan, vi sätter oss inte i ett samarbete om de skulle driva den frågan. Vi har ett antal sådana gränser. Ska man ha någon form av ryggrad så har man vissa principer som man står upp för som är viktigare än ett samarbete.

I en DN-intervju förra veckan sa du att MP bör lämna regeringen om det blir en åtstramning i migrationspolitiken. Hur påverkar den situationen det samarbete som du har med Moderaterna i staden?

– Jag skulle säga att det inte påverkar vårt samarbete. Det finns alltid gränser för hur partier kan agera, men vi har ett samarbete i kommunen där vi har säkerställt vart vi är på väg och vet vad vi ska driva gemensamt. Sedan handlar det om personer och personkemi som avgör hur det fungerar på kommunnivå. Att Stefan Löfven eller Ulf Kristersson gör något åt ena eller det andra hållet påverkar inte samarbetet här.

Går det att göra en grön omställning utan en politik som minskar klyftorna?

– Ja, fördelningspolitik är inte alltid så lätt, för många av de system som finns för att göra en grön omställning har att göra med ekonomiska incitament. Jag skulle gärna vilja se att det här skulle kunna fungera på ett annat sätt, men vi rår inte över det. De flesta av de här sakerna är lagstyda från statligt håll. Ta till exempel parkeringsfrågan, om du har en boendeparkering på 1 100 kronor som det kostar i innerstan efter den senaste höjningen så är den likadan för alla. Vi får inte differentiera den på något vis.

Hur ska vi minska flygandet från Sveriges största stad?

– Vi ska lägga ner Bromma flygplats. Men det är en tiotusenkronorsfråga. Det handlar om en större klimatmedvetenhet som måste till, det är svårt att kompensera med biodrivmedel, det går inte att flyga på de nivåer vi har gjort. Nu slog corona undan fötterna för flyget ganska kraftigt, förhoppningsvis inser folk att man kanske inte behöver flyga på det sättet man har gjort. Sedan ska vi förstås bygga ut tågen och ha en välfungerande järnväg.

Hur tänker du kring att Moderaterna vill bygga ut Arlanda ännu mer?

– Det är ju inte bara Moderaterna. Social­demokraterna vill också bygga en fjärde landnings­bana och ta bort en. Men man klarar trafiken med färre banor. Heathrow har två banor med mycket mer flygtrafik. Diskussionen är fel ute skulle jag säga, de pratar väl till sina väljare.

Stockholms stads klimathandlingsplan 2020–2023 ignorerar stockholmarnas konsumtions­utsläpp och importerade utsläpp. Hur ser du på att en storstadsregion som Stockholm inte räknar med Sveriges största utsläppsproblem?

– Problemet med konsumtionsutsläpp är att vi inte har någon rådighet över produktionen där den sker. Det finns siffror som visar hur mycket stockholmare släpper ut genom konsumtion, men vi som stad kan inte göra så mycket åt det. Om man tittar på sig själv som person och kollektiv konsument så måste man ha med den aspekten, men som Stockholms stad så ligger det utanför vad vi sysslar med.

Till sist – drömmer du om att bli språkrör en dag?

– Det är väl ett år sedan nu som frågan var uppe. Jag blev ju nominerad från en del distrikt och personer runt om i landet och jag tyckte det var otroligt roligt att de tyckte att jag skulle kunna fungera i den posten. Jag funderade på det då, och i vissa tillfällen tänkte jag att det vore roligt och utmanande men jag skulle säga att frågan inte är aktuell i dag. 

Daniel Helldén

Arbetar: Som trafik­borgarråd i Stockholms stad.

Politiskt aktiv: I Miljöpartiet sedan år 2000.

Ålder: 55 år.

Färdmedel till jobbet: En nyinförskaffad elcykel.

Bor: I villa i Enskede i södra Stockholm.

Växte upp: På Lidingö.