Brobyggare och ett romaråd är Helsingborgs medel för att arbeta för ökad romsk inkludering. Ökad kunskap bland lärare och tidigare långtidsarbetslösa romer som har fått arbete är några av framstegen.
Det var 2012 som regeringen utsåg Helsingborg och fyra andra kommuner till pilotkommuner, som fick i uppdrag att hitta arbetssätt som leder till ökad inkludering. Pilotkommunernas uppdrag varar till år 2015.
Arbetet med att hitta vägar till ökad inkludering bedrivs inom skola, vuxenutbildning, socialförvaltningen och arbetsförmedlingen i Helsingborg. Fem brobyggare, som alla själva är romer, är viktiga delar i processen.
Arbetsförmedlingen har inom projektet nått fram till 55 personer som tidigare har stått långt från arbetsmarknaden, och där över hälften nu har fått arbete eller praktikplats eller har börjat studera.
– Varje enskild person som här kommer ut i arbete ska ses som ett framsteg. Hela förvaltningen gynnas dessutom av det här arbetet då vi har fått i gång en bättre dialog kring hur vi arbetar med personer även från andra kulturer eller typer av utanförskap, säger Marie Klasson, arbetsförmedlingens chef.
”Vet väldigt lite om romsk kultur”
Viveca Sajin, som är en av de tre brobyggare som arbetar inom skolan och förskolan, har mötts av ett stort kunskapsbehov.
– Många svenskar vet väldigt lite om romsk kultur och historia. En lärare som inser att orsaken till att en elev kommer till skolan utan att ha gjort sina läxor är att dennes föräldrar aldrig har gått i skola och därför inte kan ge sitt barn någon hjälp, ändrar ofta sitt synsätt. De kan då istället glädjas över att eleven alls kommer till skolan och stötta dem på ett annat sätt, säger hon.