– Uppenbarligen har vi inte varit tillräckligt bra för då hade vi haft ett bättre resultat, säger Fredrik Beijer, rättschef på Migrationsverket.
BRA JOURNALISTIK ÄR INTE GRATIS
Gillar du det vi gör?
Swisha en peng till: 123 401 876 8
Under förra året fattade Migrationsverket närmare 112 000 beslut i asylärenden, nästan dubbelt så många som året dessförinnan. I den nationella kvalitetsrapport som myndigheten gjort av sitt eget arbete konstateras att enbart hälften av de ärenden som granskats har utretts tillräckligt och att 40 procent av besluten inte är tillräckligt begripliga.
– Det är ju allvarligt om inte utredningen är tillräckligt djupgående. Dels för att man kan missa att en person har tillräckliga asylskäl det kan också leda till att personer som inte uppnår eller når över gränsen för vad som krävs för att beviljas asyl ändå får det, säger Rebecca Thorborn Stern som är docent i juridik vid Uppsala universitet, till SR.
Enligt P1-programmet Kalibers granskning är det framförallt på Migrationsverkets nya lokala enheter som kvaliteten i beslutsunderlaget brister. Enligt Migrationsverket är förklaringen att man under de senaste åren har anställt mycket ny personal.
Fredrik Beijer, rättschef på Migrationsverket, säger att man nu ska se över om man inte har varit tillräckligt bra på att hjälpa ny personal in i arbetet.
– Ja, uppenbarligen har vi inte varit tillräckligt bra för då hade vi haft ett bättre resultat. Självklart ser vi att något inte fungerat här. Men det är hela tiden en avvägning mot andra krav vi har på myndigheten och det handlar också om att faktiskt fatta beslut så att folk får sina beslut i tid, säger han.