Tomas Windahl arbetar med polisiär konflikthantering inom polisens nationella fortbildning. Han ser det som positivt att polisen anmäls så ofta.
– Anmälningar mot polisen är en del av den demokratiska processen. Skulle det framkomma att vi gör fel får vi helt enkelt göra om så att det blir rätt. För ett par år sedan var det en diskussion om hur vi håller fast folk på flygplan när vi utvisar folk och då blev vi ordentligt granskade. Jag tror inte att det påverkar negativt att vi blir anmälda, snarare tvärt om, säger han.
BRA JOURNALISTIK ÄR INTE GRATIS
Gillar du det vi gör?
Swisha en peng till: 123 401 876 8
De flesta anmälningar rör händelser som innefattar våld på ett eller annat sätt. Får polisen i dag tillräcklig utbildning i att lösa våldsamma situationer på ett korrekt sätt, tycker du?
– Ja, det tycker jag. Vår lägstanivå är så pass hög att vi uppskattas i internationella insatser, och vi tas ofta i anspråk för att utbilda polismakter i andra länder. Det ger en indikation på att det vi gör uppskattas och att vi gör det ganska bra.
Kritiken är inte ny
Målet med det som kallas polisiär konflikthantering är att den enskilde polisen ”flexibelt och rättssäkert” ska kunna anpassa teknik och metod till förutsättningarna i den unika situationen.
Detta för att säkerställa den enskildes rättssäkerhet och rättstrygghet.
Kritiken mot poliser är inte ny.
2017 års anmälningar kan jämföras med året innan: 2016 gjordes 6 151 anmälningar mot poliser. 1 055 av dessa ärenden rörde poliser som misstänktes för att ha använt för mycket våld i tjänsten.
I drygt en tredjedel av dessa fall inleddes en förundersökning med fängelse i straffskalan. Men bara två fall ledde det året till åtal.