Hoppa till innehållet

Inrikes

Bjudkaffe – välgörenhet eller bara ett PR-trick?

Bild: BILD: TT

Dagens ETC

Köp en kaffe till den som inte har råd. Konceptet suspended coffee, eller bjudkaffe, spreds snabbt via sociala medier förra året. Men var det som såg ut som välgörenhet i själva verket ett lyckat PR-trick?

Köp en kaffe till den som inte har råd. Konceptet suspended coffee, eller bjudkaffe, spreds snabbt via sociala medier förra året.
   Sedan dess har kaffedrickare världen över köpt tusentals bjudkaffe – men få fattiga har valt att dricka det. Samtidigt har kaffekedjorna tjänat både pengar och goodwill på kampanjerna.
   Var det som såg ut som välgörenhet i själva verket ett lyckat PR-trick?

Köp en kaffe, betala för två. Den som har råd kan köpa en extra kaffe, och på vissa ställen även mat, som sedan finns kvar på kaféet. Där kan någon som inte själv har råd med en kopp komma in och hämta deb. Konceptet sägs härstamma från början av 1900-talet i Neapels arbetarkvarter, där kallat caffè sospeso. Under efterkrigstiden dog bjudkaffen ut, men fick nytt liv när en italiensk journalist skrev om konceptet.

Vill du fortsätta?

Bli prenumerant på Dagens ETC!
Om du redan är det loggar du in här .

JUST NU: Prova en vecka utan kostnad

Från

Gör som över 24 000 andra – registrera ett konto på etc.se. Ingen bindningstid – avsluta när du vill.

POPULÄRT VAL: Läs hela sommaren

Från
99 kr för 3 mån
Beställ här

Vill du läsa hela sommaren till superpris? Prova 3 månader för 99 kronor. Ingen bindningstid.


Betala per år

Från

Du kan spara upp till 1 109 kr med en årsprenumeration på Dagens ETC.

Detta ingår:

  • Tidning varje dag i veckan
  • Läs den digitalt när och var du vill
  • Läs låsta artiklar på ETC.se
  • Tillgång till arkivet på sajt och i app
  • Garanterat inga fossila annonser