Tåg.

2015-12-10 09:21
Bild: Adam Ihse/TT

Betydligt dyrare att åka tåg än att flyga

Att ta tåget över jul har blivit dyrare än både bil och flyg. De stigande priserna förklaras av SJ med att man använder sig av en ”dynamisk prismodell” vilket automatiskt höjer priserna när efterfrågan är hög. – Det är absolut inte rimligt, säger Karin Svensson Smith (MP).

Vill du fortsätta läsa?

Bli prenumerant på !
Om du redan är det loggar du in här.

Betala per vecka

Från

39 kr

Beställ här!

Din prenumeration på Dagens ETC förnyas varje vecka. Avsluta när du vill.

Betala per månad

Från

139 kr

Beställ här!

Din prenumeration på Dagens ETC förnyas varje månad. Avsluta när du vill.

Läs också: ”Subvention blir hypotetiskt”

När Dagens ETC gör en jämförelse över priserna den 23 december, en av årets mest hektiska dagar för kollektivtrafiken, visar det sig att en familj med två vuxna och två barn i åldern 7-15 år skulle behöva betala över 4 200 kronor för att åka en enkel resa från Stockholm till Malmö. Det kan jämföras med flyget som skulle kosta 3 300 kronor och dessutom bara ta en timme, eller att hyra en bil för 600 kronor och betala bensinpengar för drygt 60 mil.

– Jag anser principiellt att det ska vara billigast att ta det klimatsmarta transportalternativet, så självklart är det olyckligt att det kostar så mycket mer att ta tåget och det är olyckligt att man försöker dra in så mycket pengar som möjligt för att finansiera sina investeringar. Det är absolut inte rimligt med prisnivåerna vi har i dag, säger Karin Svensson Smith.

”Följer sitt uppdrag”

Hon har arbetat länge med just järnvägsfrågan och nu när Miljöpartiet sitter i regering hoppas hon kunna ändra på en viktig del i SJ:s uppdrag som möjliggör de höga priserna.

– Vi vill att SJ ska ha ett samhällsuppdrag. Det är olyckligtvis så att SJ:s ägare har ett enda krav – att få en avkastning och utdelning till staten. Att priserna är höga är inte bra, men man kan inte lasta SJ:s chefer för detta, de följer sitt uppdrag, säger hon.

Ungefär så resonerar även SJ. Alejandro Soler är presskommunikatör på SJ och menar att det inte är mycket SJ kan göra åt de stigande priserna under jul- och nyårshelgen.

– Det är ju så att vi har en dynamisk prismodell på SJ. Vår uppmaning är att man bokar i god tid när man vet att man ska resa, speciellt över julhelgen. Priserna går upp för att det är stor efterfrågan, säger han.

Men hur tänker du kring att en tvåbarnsfamilj skulle behöva betala över 4 000 kronor för att ta tåget från Stockholm till Malmö?

– Vi släpper alltid våra billigaste biljetter tre månader innan avgång och då har man stor chans att hitta biljetter till lägre pris. Det är så det fungerar helt enkelt.

Får ni mycket klagomål i jultider på grund av era priser?

– Nej, det som vi märker är att det är väldigt högt söktryck och vi är väldigt glada över att folk väljer att resa med oss.

SJ:s biljettsystem är programmerat på ett sådant sätt att det ska sälja biljetterna så dyrt som möjligt, givet att efterfrågan är så stor att tåget kommer bli fullt. Roger Pyddoke, som forskar inom transportekonomi vid Statens väg- och transportforskningsinstitut, berättar att det ser ut så på grund av politiska beslut som tagits för länge sedan, och att det nu inte verkar finnas någon vilja att förändra situationen.

– Om det finns 100 platser och det är 150 som vill åka med så kan man skruva upp priset precis så att det bara är 100 som vill åka och det är i princip så de här automatiska prisdatorerna är programmerade. Om de fungerar perfekt så ska priset skruvas upp så mycket som möjligt när man säljer den sista stolen, säger han.

Vilka för och nackdelar ser du med det systemet?

– Nackdelen är att utifrån ett rättviseperspektiv blir det orättvist att någon får betala mer för en resa än någon annan. Det som är fördelen med prismekanismen är att den är blind för den som köper, det spelar ingen roll om du är man, kvinna, svart eller vit, bara man kan betala så får man sin biljett. Men för de som har ont om pengar kan man tycka att det är orättvist att man inte kan åka den dagen man kanske vill åka.

Läs vidare på nästa sida