Som Dagens ETC visat så har företaget varit inblandat i konflikter i en rad länder, där de ofta kommer in som privat aktör i en hamn som tidigare varit statlig eller kommunal.
På Hamnarbetarförbundet menar man att det fungerat relativt bra med en situation där det finns två fackförbund, Transport och Hamnarbetarförbundet, men att APMT:s sätt att behandla facket bidragit till dagens konflikt.
”Delar inte beskrivningen”
Men på Sveriges hamnar håller man inte med.
– Jag delar inte den beskrivningen. De är medlemmar här hos oss som alla andra, och de har inte fler tvister än några andra, säger Joakim Ärlund.
Han menar att det är Hamnarbetarförbundet som skapat konflikterna – även innan APM kom in i bilden.
– Det har inte funkat bra tidigare. Hamnarbetarförbundet har kunnat driva sina frågor och hota med strejk utan att behöva underkasta sig ett kollektivavtal med fredsplikt. Vi har haft hot om varsel och konflikter i många hamnar, Joakim Ärlund.
Efter att konflikten eskalerat i hamnen antog Sveriges hamnar en policy som skulle utestänga Hamnarbetarförbundet från allt inflytande hos alla Sveriges hamnars medlemsförbund. Facket kallade detta en krigsförklaring, och att man låtit APM Terminals förstöra för alla Sveriges hamnar. Men Joakim Ärlund håller inte med.
– Att införa policyn var helt rätt beslut, men det borde egentligen ha fattats för många många år sedan, säger han.
Joakim Ärlund vill inte kommentera de vittnesmål från hamnarbetare i andra länder som Dagens ETC fått, eftersom det är anonyma vittnesmål, menar han.