Två döda i svenska hamnar på mindre än tio dagar. Det står klart efter att en man i 50-årsåldern avled i Halmstads hamn i helgen. Förra lördagen avled en 20-åring efter en olycka ombord på ett kolfartyg i Oxelösunds hamn.
Händelserna väcker ont blod hos de som arbetar i hamnen, säger Erik Helgeson som sitter i styrelsen för Svenska Hamnarbetarförbundet.
– Det blir en påminnelse om hur farligt det är i den här branschen. Det här blir konsekvensen när man inte gör allt man kan med skyddet. Många hamnar har i dag en hög påfrestning och då ökar risken för olyckor, säger Erik Helgeson.
Skyddsombud viktiga
Enligt en policy från arbetsgivarna i Sveriges Hamnar kommer de cirka 100 skyddsombud som Hamnarbetarförbundet har, att förlora sina positioner den 1 april. Då ska alla medlemsföretag i Sveriges Hamnar bryta med det fristående facket.
De två senaste dödsolyckorna kan inte direkt kopplas till policyn, säger Erik Helgeson, men att utestänga ombuden från skyddsarbetet kommer att få konsekvenser eftersom viktig kompetens försvinner från arbetet.
– Man använder nu skyddsarbete som ett slagträ för att få folk att byta fackförening. Det reagerar folk väldigt starkt på, och vi märker att företagen inte heller kan motivera den delen av policyn, säger han.
På företaget Hallands Hamnar hänvisar man till att olyckan inträffade inne på Stena Recyclings terminal, Dagens ETC har sökt Stena Recycling för en kommentar, utan framgång.