Inrikes.

2017-01-11 18:45
"Det är jätteviktigt med bemötande, så att man inte saboterar någons självkänsla när hen är sju år och börjar skolan. För vi vet att det sedan är jättesvårt och dyrt att reparera", säger Georgios Karpathakis.  Bild: Jörgen Lund
"Det är jätteviktigt med bemötande, så att man inte saboterar någons självkänsla när hen är sju år och börjar skolan. För vi vet att det sedan är jättesvårt och dyrt att reparera", säger Georgios Karpathakis. 

"ADHD kan vara en fantastisk tillgång"

Att leva med adhd kan vara ett rent helvete, men det kan också vara fantastiskt, förutsatt att man får rätt stöd och hjälp i tid. Det konstaterar Georgios Karpathakis i sin nya bok Underbara ADHD. 

"Man kan bli väldigt bra på det man satsar helhjärtat på eftersom man sällan går in i saker lite lagom", säger han. 

Georgios Karpathakis, grundare av organisationen Underbara ADHD, fick under hela sin uppväxt höra att han var fel, dum och oduglig, till följd av att han hade stora svårigheter med att sitta still och fokusera under lektionerna i skolan.

Nu kommer hans bok Underbara ADHD som är en blandning av självbiografi, faktainsamling och självhjälpsbok. 


BRA JOURNALISTIK ÄR INTE GRATIS

Gillar du det du läser?
Swisha en peng till: 123 148 087 0


– Jag har skrivit den för oss som har adhd, som något jag själv hade velat läsa när jag fick diagnosen. Sedan hoppas och tror jag att människor runt omkring oss, som anhöriga, vänner, partners, lärare och chefer, också kan tycka att den är lärorik och intressant. 

Sargat självförtroende

Sedan tre år tillbaka jobbar Georgios Karpathakis heltid med organisationen, vilket bland annat innebär att han åker runt på landets skolor och föreläser om vad adhd innebär.

Som han beskriver det i boken betyder diagnosen inte på något sätt att man är ”dum i huvudet”.

– En del säger rakt ut att de tycker att du är dum i huvudet. Andra gör det inte med ord, men visar det genom handlingar eller på annat sätt. De får en att känna sig fel och misslyckad för att man inte gör som man borde. Jag vet att väldigt många med adhd någon gång under uppväxten har känt av det, säger Georgios Karpathakis.

Ett bemötande som för många unga leder till ett gravt sargat självförtroende och en urholkad självkänsla.   

– Det är fruktansvärt. För man är inte ”dum i huvudet”, man fungerar bara på ett annat sätt. Åter igen, det är därför det är så viktigt att människor som -jobbar med barn och unga har någon form av grundförståelse och kunskap om kärnsymptomen, om vad de innebär och inte. Det kan bli helt livsavgörande för en person med adhd.

Själv blev han under hög-stadiet indragen i ett studierum av skolans rektor, biträdande rektor och sin klassföreståndare, som med gemensam kraft ägnade en halvtimme åt att sätta honom på plats och såga hans framtids-visioner vid fotknölarna.

Samma år, vid 13 års ålder, försökte han för första gången ta sitt eget liv. Med en urdrucken vodkaflaska balanserande på huvudet gick han rakt mot det framrusande tåget och tänkte: jag har ändå inget att förlora. 

Diagnosen – en lättnad

Det personliga och utlämnande tilltalet är en viktig del av berättandet, framhåller Georgios Karpathakis. 

– Att utgå från både beprövad vetenskap och egna erfarenheter, att vara en person, det tror jag är viktigt för dem jag talar till. Jag gillar själv att höra andra människors historier, mycket mer än att höra en psykolog förklara vad adhd är och inte är, säger han.

Efter att Georgios Karpathakis vid 25 års ålder försökt att ta sitt eget liv för sjätte gången kom han till slut i kontakt med en psykolog som initierade en adhd-utredning för honom.

För Georgios Karpathakis innebar diagnosen en enorm lättnad, eftersom den gav honom en förklaring till varför han alltid varit lite annorlunda.  

– Om man inte får rätt stöd och hjälp kan adhd bli väldigt jobbigt och leda till att man som jag försöker att ta sitt liv, att man missbrukar alkohol och andra droger, hamnar i konflikter och sabbar relationer. Men jag vill också belysa att adhd kan vara en styrka och en fantastisk tillgång om man får rätt stöd och hjälp i tid. Man kan bli väldigt bra på det man satsar helhjärtat på eftersom man sällan går in i saker lite lagom, utan till 100 procent, med driv och energi, säger Georgios Karpathakis.

DIGITAL PRENUMERATION

FÖRSTA MÅNADEN GRATIS!

Läs alla artiklar från Dagens ETC utan kostnad första månaden. Därefter är priset 199 kronor/månad. Ingen bindningstid. Du får dessutom Dagens ETC direkt till din mejl, alla dagar i veckan. Beställ för att läsa direkt.

Genom att klicka på ”Beställ” godkänner du prenumerationsvillkoren och samtycker till att ETC-företagen hanterar dina personuppgifter

Symptom på adhd

Bristande impulskontroll. 

Koncentrationssvårigheter. 

Uppmärksamhetsstörningar. 

Överaktivitet.   

Om adhd

70 000 barn och unga uppskattas ha adhd i Sveriges -för- och grundskolor. 

Två till tre elever i varje klass uppskattas ha någon form av neuropsykiatriskt funktions-hinder (adhd, add, autism, -Aspergers syndrom eller Tourettes syndrom). 

Enbart 1,6 procent av lärare och annan skolpersonal upplever att de har tillräcklig kompetens och kunskap om -neuropsykiatriska funktionshinder.  

Barnombudsmannen har föreslagit att kunskapen bör ingå i lärarprogrammen på landets hög-skolor och universitet.

Källa: Karolinska institutet och Skolverket.