I två års tid har projektledarna Shahab Ahmadian, Robert Petersén och Svante Tidholm haft samtalsträffar med fokusgrupper av män i tre skilda miljöer i olika delar av Sverige: en grupp med unga samiska män från ungdoms-organisationen Sáminuorra, en med vita arbetarklasskillar från ett byggymnasium i Hälsingland och en grupp killar som rasifieras från en gymnasieskola i Stockholmsförorten Kärrtorp.
– Vi vill stärka målgruppen och uppmana dem till att själva bära frågorna på egna villkor. Genom att visa solidaritet med andra grupper som för sin kamp utifrån andra maktordningar har Mannen Myten varit ett sätt att bredda MÄN:s analys, säger projektledarna i ett gemensamt uttalande.
Målet har varit att förstå i vilken riktning en feministisk mansrörelse behöver förändras för att kunna få in fler människor och perspektiv.
Ett av resultaten är en tipslista till den som vill nå ut till andra män. De tre första tipsen är:
1. Förstå din egen position. Vem är du i förhållande till de du möter? Analysera din position utifrån klass, ålder, kön, hudfärg. Vem du är blir avgörande för hur det du säger och gör kommer att tolkas.
2. Välvilja garanterar inte att man inte kränker någon. En god intention innebär inte automatiskt ett gott resultat. Fundera över hur dina handlingar bidrar till eller motarbetar förtryckande strukturer, det räcker inte att ha en god avsikt med handlingen.
3. Förstå målgruppens sammanhang. Tänk på att gruppens erfarenheter påverkar deras perspektiv och vilja att lyssna på dig. Respektera målgruppens erfarenheter även om du inte förstår dem.
Senare i höst presenterar projektet även ett kortspel,”I andra skor”, som vänder sig till ungdomar i högstadiet och gymnasiet.
PRENUMERERA PÅ NYHETSMAGASINET ETC
Den här artikeln kommer från Nyhetsmagasinet ETC
Vill du prenumerera för under 16 kronor numret?
Här kan du teckna en prenumeration.