Hälsa.

2017-09-04 21:10
Bild: TT

10 vanliga myter om hälsa

”Att vara lite tjock förkortar livet”. "Ketchup är sämre än färska tomater". Här är myterna om hälsa som inte stämmer. 

1. ”Glutenfri kost är hälsosammare”

Bild: TT

Det finns många myter om glutenfri kost, bland annat att den skulle vara hälsosammare, men det kan snarare vara tvärtom. Enligt en studie vid University of Florida innehåller ofta glutenfria produkter mer socker och fett då man måste ersätta vetemjöl med andra ingredienser. Och den glutenfria kosten förbättrar inte matsmältningen för personerna som inte är glutenintoleranta.


BRA JOURNALISTIK ÄR INTE GRATIS

Gillar du det vi gör?
Swisha en peng till: 123 401 876 8


2. ”Att vara lite tjock förkortar livet”

Bild: TT

Att ha ett BMI över 40 är farligt eftersom det ökar risken för diabetes, hjärtsjukdomar och vissa typer av cancer, det är ingen myt. Men att ha några extra kilon på kroppen kan enligt amerikanska studier ha en skyddande effekt, och ett BMI mellan 25 och 29 kan minska risken att dö i förtid med 6 procent. Jämfört med personer som har ett BMI mellan 18,5 och 25.

3. ”Detox är toppen för kroppen”

Bild: TT

Att göra en detox renar inte insidan av kroppen från gifter, det sköter lever, njurar och mag-tarmkanalen. Och det finns inget belägg för att juice eller andra drycker skulle skynda på processen. Det kan faktiskt ge motsatt effekt. Gifterna som vi har i vår kropp kan göra mer skada efter en detox när man minskar snabbt i vikt, eftersom fasta frigör fettlösliga kemikalier i blodet.

4. ”Vi borde leva som på stenåldern”

Bild: TT

Det har spekulerats i om diabetes, hjärtsjukdomar och cancer beror på att vi inte är anpassade för nutidens diet och livsstil. Många dieter utgår från en stenålderskost. Men att vi skulle må bättre av att leva som våra förfäder stämmer inte fullt ut. Det flesta nutidsmänniskor har gener som gör det möjligt att bryta ned stärkelse och laktos i mjölkprodukter. Däremot skulle vi må bra av att – likt stenåldersmänniskorna – röra oss mer.

5. ”Situps ger dig sexpack”

Bild: TT

För att åstadkomma ett synligt sexpack måste du träna hela kroppen eftersom den totala fettprocenten måste sänkas för att magmusklerna ska börja träda fram. Det går alltså inte att punktförbränna fett och det krävs väldigt mycket träning eftersom fettet kring magen ofta är det sista som försvinner. Så om du verkligen vill ha ett sexpack måste du konditionsträna i kombination med styrketräning för snabbare resultat.

6. ”Vatten får dig att gå ner i vikt”

Vatten i sig får dig inte att gå ner i vikt, det finns inga bevis för att vatten skulle rensa ut slaggprodukter ur kroppen. Och att du skulle behöva dricka åtta glas vatten om dagen stämmer inte heller. Du behöver bara dricka vatten när du är törstig och inte i förebyggande syfte.

7. ”Ketchup sämre än färska tomater”

Bild: TT

Det beror på hur du väljer att se på det. Ketchup innehåller fler nyttiga antioxidanter än färska tomater. Lykopen är en antioxidant som finns i tomater, den frigörs när tomaterna hettas upp och blir mer tillgänglig för oss att ta upp. Däremot innehåller ketchup bland annat tillsatt socker, vilket färska tomater såklart inte gör.

8. ”Inga kolhydrater efter klockan 18”

Att du går upp i vikt om du äter kolhydrater på kvällen är en myt som hänger kvar, men som faktiskt inte stämmer. Kroppen är väldigt bra på att anpassa sig och vi behöver äta kolhydrater. Då kolhydraterna bryts ner i kroppen till sockerarten glukos, som behövs som energi till cellerna. Om man vill undvika att gå upp i vikt handlar det om att balansera den energi du äter med den du förbränner.

9. ”Superbär stoppar sjukdomar”

Bild: TT

Både acaibär och gojibär har beskrivits som superbär, men stämmer det? Visst är de nyttiga, men att till exempel goji skulle motverka sjukdomar eller att acai skulle hjälpa dig att minska i vikt finns det inga belägg för. Snarare tvärtom. Vid Lunds universitet gav forskare acaibär till möss och de gick upp i vikt och utvecklade fettlever, ett tillstånd där kroppen försöker skydda cellerna i levern genom att lagra fett i den. Fettlever drabbar oftast överviktiga eller de som dricker mycket alkohol.

10. ”Barn blir hyperaktiva av socker”

Bild: TT

Många tror att barn blir hyperaktiva av socker, trots att det har motbevisats flera gånger. Det har gjorts flera studier där man undersökt barns beteende efter att de ätit socker. Forskarna har inte hittat något samband mellan hyperaktiva barn och sockerintag. I studier som gjorts har föräldrarna inte vetat om deras barn fått socker eller inte – men när föräldrarna trott att deras barn fått socker har de övertolkat deras beteenden.

Källa: New scientist, Tech Insider, Business Insider, Livsmedelsverket, Lunds Universitet, studier från Universitetet I Florida och Amerikanska Hälsomyndigheten

DIGITAL PRENUMERATION

FÖRSTA MÅNADEN GRATIS!

Läs alla artiklar från Dagens ETC utan kostnad första månaden. Därefter är priset 199 kronor/månad. Ingen bindningstid. Du får dessutom Dagens ETC direkt till din mejl, alla dagar i veckan. Beställ för att läsa direkt.

Genom att klicka på ”Beställ” godkänner du prenumerationsvillkoren och samtycker till att ETC-företagen hanterar dina personuppgifter