Sedan ett år tillbaka har Arbetsgivarorganisationen, Sveriges Hamnar, infört en policy att inte förhandla med Hamnarbetarförbundet. Nu gör man verklighet av sina planer. Därför avbryts nu samtalen mellan arbetsgivare och facket i Roro-hamnen, den del av hamnen där exempelvis bilar och annat gods som fraktas på hjul hanteras.
BRA JOURNALISTIK ÄR INTE GRATIS
Gillar du det vi gör?
Swisha en peng till: 123 401 876 8
– Ja, det kommer att brytas från månadsskiftet, säger Erik Helgeson, förbundsstyrelseledamot i Hamnarbetarförbundet och dessutom anställd i roro-hamnen när ETC Göteborg når honom.
Det betyder att facket inte ska kallas till förhandlingar, att förtroendemännen inte längre får jobba fackligt och att skyddsombuden blir av med sina brickor.
Att Sveriges Hamnar bryter förhandlingarna har sin upprinnelse i den segdragna konflikten i containerhamnen, där Hamnarbetarförbundet och Sveriges Hamnar har haft en långvarig tvist om arbetsvillkor. Något som sedan tagit större proportioner och används som ett argument för att förändra strejkrätten. Sveriges Hamnar bryter nu sina samtal med Hamnarbetarförbundet också på övriga platser i landet där fackförbundet organiserar anställda. För cirka ett år sedan beslutade sig Sveriges Hamnar för att införa en policy, där man inte förhandlar med fackförbund utan kollektivavtal. I roro-hamnen och containerhamnen i Göteborg har det LO-anslutna Transportarbetarförbundet tecknat kollektivavtal med arbetsgivaren, trots att de organiserar färre anställda.
– Vi vill slå vakt om den svenska arbetsmarknadsmodellen genom att göra samma åtskillnad som finns i lagstiftningen, mellan fackföreningar som har tecknat kollektivavtal och fackföreningar som inte gjort det, säger Mychèle Östman, kommunikationschef på Transportföretagen.