Hoppa till innehållet

Tre frågor

”Size zero har aldrig försvunnit”

Susanne Ljung.

Susanne Ljung.

Bild: Jessica Gow/TT

Dagens ETC

En granskning i tidningen Resumé visar att förra årets anmälningar till Reklamombudsmannen gällande bristande kroppsideal är det högsta sedan 2009.

– Grundstommen i framför allt high fashion från de stora modehusen har alltid varit det ouppnåeliga idealet, säger journalisten Susanne Ljung

Det är ju inte bara ­antalet anmälningar som ökat. Enligt till exempel Vogue Business var 96 procent av de kläder som visades upp under ”fashion month” nyligen i storlek 0-4. Är det en tillbakagång vi ser?

– Då ställer jag en motfråga: har size zero någonsin försvunnit? Den kroppspositivism och de stora modeller som dykt upp har varit mer undantag än regel, för att man gett efter för påtryckningar. Mode har alltid handlat om ideal, om något eftersträvansvärt, elegant – men ändå ouppnåeligt. Visst, ibland slänger man in någon större eller äldre, men majoriteten av modellerna är fortfarande smala, säger journalisten Susanne Ljung.

Vill du fortsätta?

Bli prenumerant på Dagens ETC!
Om du redan är det loggar du in här .

JUST NU: Prova en vecka utan kostnad

Från

Gör som över 24 000 andra – registrera ett konto på etc.se. Ingen bindningstid – avsluta när du vill.

POPULÄRT VAL: Läs hela sommaren

Från
99 kr för 3 mån
Beställ här

Vill du läsa hela sommaren till superpris? Prova 3 månader för 99 kronor. Ingen bindningstid.


Betala per år

Från

Du kan spara upp till 1 109 kr med en årsprenumeration på Dagens ETC.

Detta ingår:

  • Tidning varje dag i veckan
  • Läs den digitalt när och var du vill
  • Läs låsta artiklar på ETC.se
  • Tillgång till arkivet på sajt och i app
  • Garanterat inga fossila annonser

Ämnen i artikeln