Hoppa till innehållet

Hälsa

McDonald's riktar in sig på fattiga länder och unga

McDonald’s gör lite reklam för nyttigare matvanor, men gör det mer i rikare länder.
McDonald’s gör lite reklam för nyttigare matvanor, men gör det mer i rikare länder. Bild: Shutterstock

Dagens ETC.

Snabbmatskedjor använder sociala medier för en aggressivare marknadsföring mot låginkomst­ länder, visar en ny studie. Något som forskare varnar kan leda till dåliga matvanor och hälsoproblem för unga.
– Det här är problematiskt för de produkter de marknadsför är främst de med mycket fett, socker och salt, som vi vet är kopplade till dålig kost och hälsa, säger rapportförfattaren Omni Cassidy.

Forskare på New York University's Grossman School of Medicine har studerat hur McDonald's marknadsför sig i olika länder runt om i världen, och hur det kan påverka matkonsumtionen och hälsoproblem.

Vill du fortsätta läsa?

Bli prenumerant på Dagens ETC!
Om du redan är det loggar du in här .

Betala per vecka

Från
Din prenumeration på Dagens ETC förnyas varje vecka. Avsluta när du vill.

Betala per månad

Från
Din prenumeration på Dagens ETC förnyas varje månad. Avsluta när du vill.

Detta ingår:

  • Tidning varje dag i veckan
  • Läs den digitalt när och var du vill
  • Läs låsta artiklar på ETC.se
  • Tillgång till arkivet på sajt och i app
  • Garanterat inga fossila annonser