Hoppa till innehållet

ETC-företagen

”En perfekt trampolin mot nya höjder”

Dagens ETC.

Andreas Gustavsson, chefredaktör på Dagens ETC, om att tidningen nu fått en helt ny webb.

Hur känns det?

– Fantastiskt! Rakt av fantastiskt. Det är år av arbete som leder fram till detta smått magiska ögonblick. IT-avdelningen har under Anton Borgströms ledning gjort en otrolig insats. De har byggt det här från grunden. Det gör mig extra stolt. Det betyder också att vi har total kontroll över hur vi ska utveckla webben vidare, för det ska vi naturligtvis, inte minst när prenumeranter börjar ge oss konstruktiv kritik.

Vad gillar du bäst med nya webben?

– Allt. Får man svara så? Nej, men det är att vi kan presentera vår journalistik på ett sätt som gör att fler kommer att upptäcka den, som gör den mer aptitlig att läsa, särskilt eftersom de flesta nu besöker oss från mobilen. Det har vi låtit styra utformningen. Jag tycker att vi har fått en perfekt trampolin mot nya höjder. Att kunna gå in i en valrörelse med ny webb, med ett så starkt nyhetsdriv… En bra känsla.  

Hur har ni haft råd med det här projektet?

– Insamling. Som alltid när vi gör nya ambitiösa satsningar. Denna gång handlade det om att läsare lånade ut. Nu kan vi visa resultatet. Nu kan vi visa att varje krona gör sådan himla stor nytta. Det gäller allt vi knyter till crowdfunding, som det senaste där målet är att samla in fem miljoner kronor för att skapa bästa möjliga valrapportering. Jag brukar säga att vi har Sveriges största redaktion. Det stämmer ju. Vi är 14 000 personer som bär Dagens ETC på olika sätt.

Relaterade artiklar