Inför julen spenderar svenskarna allt större summor på klappar, mat och nya kläder. Under årets julhandel väntas svenskarna shoppa för 79,7 miljarder kronor, vilket motsvarar en ökning med 3 procent jämfört med december 2017. Detta enligt branschorganisationen Svensk Handels analysföretag HUI Research.
Därutöver har företaget Picodis gjort en enkätundersökning om hur julens utgifter fördelar sig. Den visar att nästan alla julklappar som köps kan delas in i fyra kategorier: kläder, leksaker, elektronik och presentkort.
Picodis rapport visar även att svenskarna vill göra både sin familj och sina vänner glada på julen. 87 procent av de som svarade kommer att köpa julklappar till sin släkt, 47 procent kommer att köpa julklappar till sina vänner och 13 procent kommer att köpa klappar till sina kollegor. Endast nio procent av de svarande kommer att köpa julklappar till välgörenhetsorganisationer.
De flesta svenskar, 47 procent, köper sina julklappar redan under november. Det beror delvis på att Black Friday på kort tid etablerat sig som en mycket stark konsumtionshelg.
Mycket handlas på nätet
Det går åt mycket resurser för att producera alla de prylar som läggs under granen varje år. Om alla människor levde och konsumerade som svenskar skulle vi behöva cirka fyra jordklot. Trots detta är prognosen från HUI Researchs att julhandeln kommer att fortsätta öka. Två av anledningarna till den ökade julhandeln i år är minusräntan, som driver konsumtion, och en gynnsam kalender med mycket ledighet. Det menar Jonas Arnberg, vd på HUI Research.
– Utmaningen för handeln ligger inte i konjunkturläget utan snarare i den digitala transformationen som innebär att tillväxten i sällanköpsvaruhandeln sker på nätet. För att handlarna ska få del av ökningen behöver de alltså finnas online, säger han.
Julmaten handlas dock inte på nätet. 86 procent av svenskarna kommer att köpa julmaten i fysiska butiker och endast fyra procent handlar julmaten online, enligt Picodis enkätundersökning.