Hoppa till innehållet

Jämställdhet

Leksaksbutiker tar bort flick- och pojkavdelningar

BR-leksaker har arbetat med att ta bort flick- och pojk-stereotyperna i leksaksaffärerna. ”Responsen har nästintill uteslutande varit positiv”, säger Jan Nyberg, försäljningsdirektör för BR Leksaker och Toys R Us.
BR-leksaker har arbetat med att ta bort flick- och pojk-stereotyperna i leksaksaffärerna. ”Responsen har nästintill uteslutande varit positiv”, säger Jan Nyberg, försäljningsdirektör för BR Leksaker och Toys R Us. Bild: Bild: Klara Strandberg

Dagens ETC.

Flera butiker som säljer leksaker har bestämt sig för att ta bort flick- och pojkuppdelningarna i affärerna. Men Magdalena Petersson McIntyre, forskare i förpackningsdesign vid Göteborgs universitet, är inte säker på att det räcker för att göra verklig skillnad. – Det är inte fråga om en total brytning med den könsuppdelning vi vant oss vid, säger hon.

Vill du fortsätta läsa?

Bli prenumerant på Dagens ETC!
Om du redan är det loggar du in här .

JUST NU: Prova en vecka utan kostnad

Från

Lås upp alla låsta artiklar en vecka utan kostnad. Ingen bindningstid.

Läs digitalt i 3 mån

Från

Prova 3 månader digitalt till superpris. Ingen bindningstid.

Betala per år

Från

Spara upp till 1 109 kr med en årsprenumeration på Dagens ETC.

Detta ingår:

  • Tidning varje dag i veckan
  • Läs den digitalt när och var du vill
  • Läs låsta artiklar på ETC.se
  • Tillgång till arkivet på sajt och i app
  • Garanterat inga fossila annonser

Ämnen i artikeln

00:00 / 00:00