Hoppa till innehållet

Ekonomi

Läskskatt gör folk friskare

Dagens ETC

Snask- och skräpmatsbolagen riktar ofta marknadsföringen mot konsumenter med låga inkomster. I Mexiko har en särskild skatt på sötsaker minskat diabetesen bland fattiga.

Snask- och skräpmatsbolagen riktar ofta marknadsföringen mot konsumenter med låga inkomster. Nu höjs röster för att bolagen i högre grad ställas till svars för ökningen av så kallade välfärdssjukdomar. Nyligen togs ett historiskt beslut i Berkeley då man som första stad i USA inför en extra skatt på läsk.

Över 340 miljoner människor på jorden har diabetes och Världshälsoorganisationen, WHO, beräknar att antalet dödsfall som sjukdomen förorsakar kommer att fördubblas mellan 2005 och 2030. Samtidigt finns det en klar koppling mellan fattigdom, sjukdomar och den marknadsföring som bedrivs av bland annat läskföretag, enligt Alessandro Demaio, som är forskare på global hälsa vid Harvard-universitetet. Han säger att runt 80 procent av diabetesfallen rapporteras från låg- och medel-inkomstländer.

Vill du fortsätta?

Bli prenumerant på Dagens ETC!
Om du redan är det loggar du in här .

JUST NU: Prova en vecka utan kostnad

Från

Gör som över 24 000 andra – registrera ett konto på etc.se. Ingen bindningstid – avsluta när du vill.

POPULÄRT VAL: Läs hela sommaren

Från
99 kr för 3 mån
Beställ här

Vill du läsa hela sommaren till superpris? Prova 3 månader för 99 kronor. Ingen bindningstid.


Betala per år

Från

Du kan spara upp till 1 109 kr med en årsprenumeration på Dagens ETC.

Detta ingår:

  • Tidning varje dag i veckan
  • Läs den digitalt när och var du vill
  • Läs låsta artiklar på ETC.se
  • Tillgång till arkivet på sajt och i app
  • Garanterat inga fossila annonser