Ekonomi.

2018-09-12 11:45
Här är staden som har gått plus på att införa gratis kollektivtrafik för stadens invånare.  Bild: Bertil Ericson/TT
Här är staden som har gått plus på att införa gratis kollektivtrafik för stadens invånare. 
Puffetikett
Dagens ETC

Här får gratis kollektivtrafik ekonomin i rullning

Den franska staden Dunkerque, med 200 000 invånare, har följt Tallinns exempel och infört avgiftsfri kollektivtrafik.

I Sverige erbjuder flera kommuner gratis bussresor, vilket har lett till att fler reser kollektivt.

Avgiftsfri kollektivtrafik är en idé som har fått busshjulen, och i vissa fall även ekonomin, i rullning. I Estlands huvudstad Tallinn slopades avgifterna för kollektivtrafiken för fem år sedan och från och med den första juli i år reser invånarna i hela landet gratis med buss, spårvagn och tåg.


BRA JOURNALISTIK ÄR INTE GRATIS

Gillar du det vi gör?
Swisha en peng till: 123 401 876 8


Estlands städer får statliga medel för att kompensera ­slopade biljettavgifter, men Tallinn själv har gått plus på satsningen eftersom det bara är folkbokförda i staden som slipper betala. Det har inneburit att allt fler har skrivit sig i huvudstaden som därmed har fått en större andel av skatte­intäkterna.

Stor bussutbyggnad

Nu får Tallinn en efterföljare i Frankrike. Sedan första september får invånarna i Dunkerque och dess närområde resa gratis med buss, samtidigt som regionen planerar för en stor utbyggnad av bussnätverket. Det är dock inte främst för miljön som satsningen görs.

Borgmästaren Patrice Vergriete hoppas att avgiftsfri kollektivtrafik ska förbättra invånarnas ekonomi och konsumtionskraft och även locka nya invånare till en region med stor avflyttning, rapporterar nättidningen Metropolitics.eu.

Försök pågår i Sverige

I Sverige har både Sala och Fagersta sedan första april i år infört försök med gratis kollektivtrafik. I Sala pågår försöket i tre år, och kommunen skjuter till 800 000 kronor per år för att kompensera de slopade biljettintäkterna. Under försökets fyra första månader ökade bussresandet med 30 procent jämfört med samma period 2017 enligt kommunens transportstrateg Kristina Eriksson.

– Det här är en väldigt kort period och många skolbarn och gymnasieelever reser inte så mycket under juni och juli, så det här måste följas upp mer. Men det är ju ändå positivt, 30 procent är bra på den här korta perioden, säger Kristina Eriksson.

Anledningarna till att kommunen genomför försöket är flera, menar Kristina Eriksson. Givetvis är det en miljöfråga, men det handlar också om att öka servicen för äldre och att möjliggöra för elever att välja skolor som ligger längre bort från hemmet.

– Sala kommun är en kommun med väldigt mycket landsbygd, och detta är en möjlighet för daglediga och äldre att kunna åka in till stan och gå på apotek, göra inköp och vara aktiva i föreningsliv. Men också en möjlighet för skolelever att ha en större möjlighet att välja skola, säger Kristina Eriksson.

DIGITAL PRENUMERATION

FÖRSTA MÅNADEN GRATIS!

Läs alla artiklar från Dagens ETC utan kostnad första månaden. Därefter är priset 199 kronor/månad. Ingen bindningstid. Du får dessutom Dagens ETC direkt till din mejl, alla dagar i veckan. Beställ för att läsa direkt.

Genom att klicka på ”Beställ” godkänner du prenumerationsvillkoren och samtycker till att ETC-företagen hanterar dina personuppgifter

Svenska städer med avgiftsfri kollektivtrafik

Avesta, Ockelbo, Hallstahammar, och Övertorneå erbjuder alla avgiftsfria resor med buss.

I Kiruna kostar busskortet 100 kronor per år, och i Sala och Fagersta pågår försök med gratis kollektivtrafik i tre respektive ett år.