Effektiva räntor på tiotusentals procent. Låntagare som skuldsatte sig för livet. Anmälningar till Konsumentverket. Under tidiga 2010-talet gick debatten hög om de svenska sms-låneföretagen som just slagit igenom på den svenska marknaden. Branschen kunde länge verka i något av ett regelvaccum men senaste året har flera nya lagar börjat gälla.
Nytt räntetak
Ett räntetak för lån med hög ränta, kallade högkostnadskrediter, infördes i september och innebär att kostnaden inklusive räntor och avgifter aldrig får vara högre än själva lånebeloppet. Undantag från krav att göra kreditprövning har slopats och reklam ska vara ”måttfull”.
– Lagstiftning är alltid tolkningsbar men för att avgöra om marknadsföring är måttfull gör vi en helhetsbedömning. När vi går igenom kriterierna är det utifrån vår tolkning men i de fall det råder oklarhet kring rättsläget kan det komma att prövas i domstol, säger Rudina Muliqi, jurist på Konsumentverket.
Myndigheten tittar bland annat på om reklamen framställer lån som en lösning på ekonomiska problem och om den lockar till oöverlagda beslut. Enligt Rudina Muliqi får Konsumentverket in färre anmälningar mot snabblåneföretag nu jämför med för några år sedan.
– Generellt får vi anmälningar om marknadsföringen, konsumenter tycke den är vilseledande eller påstridig. I vissa fall får vi anmälningar där konsumenter tagit krediter och inte har möjlighet att betala tillbaka.
Drygt 15 fall
Just nu jobbar myndigheten med drygt 15 fall som är kopplade till den nya lagstiftningen.
– Vi har haft 11 ärenden angående högkostnadskrediter och 5-6 ärenden kring måttfullhet i reklam
Vilken effekt de nya reglerna fått är ännu för tidigt att säga, enligt Rudina Muliqi.
– Efter sommaren kommer det att följas upp av våra jurister. Vi förutsätter att bolagen förhåller sig till de lagar och regler som gäller.