Hoppa till innehållet

Ekonomifrågan

Får reklam förorena det offentliga rummet?

Dagens ETC.

Det finns inskränkningar i rätten att annonsera i det ­offentliga rummet – men förekomsten av utomhus­reklam ökar drastiskt.

”Får reklamen förorena det offentliga rummet helt fritt? Jag undrar om det finns något rättsligt skydd mot reklamfinansierad förorening av det offentliga rummet i våra städer. Förutom jättebilder med reklam så är det dessutom stora bildskärmar med rörliga bilder som gör det svårt att värja sig.” Så lyder veckans läsarfråga.

Vill du fortsätta läsa?

Bli prenumerant på Dagens ETC!
Om du redan är det loggar du in här .

Prova en vecka helt utan kostnad

Från

Lås upp alla låsta artiklar en vecka utan kostnad. Ingen bindningstid.

Betala per månad – mer än halva priset

Från

Du får mer än halva priset första månaden. Avsluta när du vill.

Betala per år

Från

Spara upp till 1 109 kr med en årsprenumeration på Dagens ETC.

Detta ingår:

  • Tidning varje dag i veckan
  • Läs den digitalt när och var du vill
  • Läs låsta artiklar på ETC.se
  • Tillgång till arkivet på sajt och i app
  • Garanterat inga fossila annonser

Ämnen i artikeln