Kampanjen syftar till att sätta press på de stora klädbolagen att förbättra arbetsvillkoren och kämpa mot alla former av diskriminering på arbetsplatsen.
Anannya Bhattacharjee från Asia floor wage alliance säger i ett uttalande att kampanjen handlar om att öppna ögonen för ett tortyrliknande könsbaserat våld mot kvinnor i textilindustrin:
– När kvinnliga arbetare i prekära låglönejobb talar ut utsätts de omedelbart för hämndaktioner och backlash. Om modeföretagen är seriösa i sina åtaganden för kvinnors rättigheter bör de och deras underleverantörer samarbeta, lokalt och regionalt med ledarna inom Asia floor wage alliance, skriver hon i uttalandet.
Kravet är att förändra situationen i fabrikerna omedelbart och Asia floor wage alliance samlar ledare för arbetare inom textilindustrin i hela Asien.
Hålla varumärket ansvarigt
Det senaste dagarna har kvinnor delat med sig och stöttat kampanjen, rapporterar tidningen Arbetet.
”Den globala kapitalismen har orsakat förekomsten av könsbaserat våld som kvinnor inom textilindustrin dagligen utsätts för. Med den här kampanjen kan kvinnliga arbetare kräva att varumärken hålls ansvariga i sina leverantörsfabriker”, säger Sumiyati Nama, ledare i det indonesiska facket Serikat Pekerja, i ett uttalande.
Vid sitt hundraårsjubileum i juni är det tänkt att ILO ska anta en ny konvention om våld och trakasserier, en konvention som har varit väldigt ifrågasatt och som har debatterats i många år.