Kultur & Nöje.

2017-02-17 06:00
Från vänster Caleb McLaughlin, Finn Wolfhard, Noah Schnapp, och Gaten Matarazzo från den 74:e Golden Globe galan. Pojkarna spelar ett kompisgäng i de populära tv-serien Stranger things, en av många serier som regisserats av män (Matt och Ross Duffer).  Bild: Jordan Strauss/TT
Från vänster Caleb McLaughlin, Finn Wolfhard, Noah Schnapp, och Gaten Matarazzo från den 74:e Golden Globe galan. Pojkarna spelar ett kompisgäng i de populära tv-serien Stranger things, en av många serier som regisserats av män (Matt och Ross Duffer).

Extremt ojämställt på Netflix: "Inte okej"

Streamingtjänster står för en allt större del av vår tv-konsumtion och Netflix är den tveklöst största. Men vilkas berättelser är det som dominerar? Männens, menar Stockholms feministiska filmfestival som har räknat på saken.

Totalt 3,8 miljoner svenska hushåll abonnerar på någon streamingtjänst. Netflix är med stor marginal den största tjänsten.


BRA JOURNALISTIK ÄR INTE GRATIS

Gillar du det du läser?
Swisha en peng till: 123 148 087 0


Stockholms feministiska filmfestival har undersökt streamingtjänsten ur ett jämställdhetsperspektiv och funnit att läget är illa. Av alla filmer som kom ut på Netflix i Sverige under förra året var 96 procent regisserade av män. Endast fyra procent hade en kvinnlig regissör. Bland serierna är det i princip lika ojämställt. Bara fem procent de serier som kom ut förra året var regisserade av enbart kvinnor.

Stephanie Thögersen, festivalgeneral på Stockholms filmfestival, berättar att festivalen valt att granska Netflix, som fått ett allt större genomslag i vår filmkonsumtion.

– Det är viktigt att synliggöra ojämställdheten inom film och populärkulturen, och Netflix är ju världens största streamingsajt för film. Film precis som alla bildmedier påverkar och formar oss som människor. Om vi vill uppnå jämställdhet är det jätteviktigt att motverka sexism och ensidiga skildringar av kvinnor och män inom film och media. Det är också en demokratifråga, att halva befolkningen ska få vara med och skildra vår samtid. 

Vissa skulle påstå att statistiken snarare speglar utbudet, att problemet  snarare ligger hos produktionsbolagen än i urvalet, hur ser ni på det? 

– Ja det är klart att klart att det stora problemet är att kvinnor inte får samma möjligheter att göra film runt om i världen. Biografer och streamingtjänster visar framför allt storfilmer, och det är i princip bara män som får chansen att göra sådana. När ett produktionsbolag har en storfilm på gång satsar man på en regissör som gjort liknande filmer tidigare, och det är så gott som alltid en man. Men det finns även en struktur som gör att filmer av män och med män i huvudrollen ses som mer allmängiltigt intressanta. Dyker det upp en film av en kvinna om kvinna så är det större risk att den betraktas som en smalare film och att den inte får lika stor spridning. 

På biograferna förra året såg det bättre ut, även om mansdominansen även där var stor. 80 procent av 2016 års biofilmer var regisserade av män, vilket var en knapp försämring jämfört med året innan. Biograferna har dock rapporterat färre besök i flera års tid, samtidigt som streamingtjänster växer explosionsartat. Och om Netflix, som är den största streamingtjänsten, är representativ, så det alltså sämre ut med jämställdheten i de nya medierna.

– Det är ju en sorglig utveckling att när utbudet ökar, och nya aktörer tillkommer, så blir det mindre jämställt. Att vår undersökning visar att nya medier som Netflix till och med är sämre än de gamla medierna är ett tydligt exempel på att jämställdhet inte kommer av sig själv, säger Stephanie Thögersen.

Vad ska man göra åt det, tycker du?

– Jag tror att det här måste hanteras politiskt. Vi har till exempel tidigare föreslagit att public service behöver ta ett aktivt ansvar för att vara en motvikt mot detta när de köper in och producerar film och drama. Samtidigt behöver nog aktörer som SF och Netflix få höra från sina kunder att det här inte okej. 

Om du skulle rikta en uppmaning till Netflix och andra streamingtjänster, vad skulle det vara? 

– Sätt upp mål om att hälften av alla filmer de visar ska vara regisserade av kvinnor. Nu har ju dessutom Netflix precis aviserat att de ska satsa 52 miljarder på egna serier och filmer. Det är ju en unik chans att öka jämställdheten i filmbranschen.  

– Som största plattform för film är det rimligt att de tar ansvar. Det första steget är att synliggöra och påtala problemet.  Det är så normaliserat att det är män som är de stora berättarna. Jag är inte ens säker på att Netflix har koll på att det ser ut så här, säger Stephanie Thögersen.

Netflix har inte velat svara på ETC:s frågor, men skickade ett uttalande från en talesperson som inte ville uppge sitt namn:

"När det kommer till Netflix originalproduktioner, vilket det kommer finnas över 1000 timmar av i år, är vi stolta över den mångfald vi representerar både framför och bakom kameran. I enbart mars månad kommer Netflix debutera tio originalfilmer och serier med kvinnliga huvudroller, med skådepelare som Julie Andrews, Kate del Castillo och Jane Fonda. Skådespelarna förenas på Netflix med den ärade Drottning Elizabeth, den ostoppbara Claire Underwood och kvinnorna i Orange is the New Black. Netflix kommer att fortsätta välkomna ännu fler kvinnliga karaktärer som är råa, komplexa och relaterbara; karaktärer med djup och bredd." 

PRENUMERERA PÅ ETC HELG

Den här artikeln kommer från veckans ETC Helg.
Vill du prenumerera för under 16 kronor numret?
Här kan du teckna en prenumeration.

Jämställdhet på Netflix enligt undersökningen

96 procent av alla filmer som kom ut på Netflix under 2016 var regisserade av män. frya procent av kvinnor. 86 procent män hade skrivit manus och 14 procent kvinnor.

Bland filmerna innehades 78 procent av huvudrollerna av en man och 22 procent av en kvinna.

Bland de 93 tv-serier som kom ut på Netflix 2016 var endast fem procent regisserade av enbart kvinnor.

Källa: Stockholms feministiska filmfestival

Streamingjätte som växer

I november förra året passerade Netflix gränsen för en miljon abonnerande hushåll.

Netflix är lika stor som övriga streamingtjänster tillsammans.

En tredjedel av svenska folket har tillgång till Netflix och en fjärdedel tittar på Netflix varje vecka.

Mellan 2015 och 2016 ökade Netflix-tittandet med 40 procent.

Källa: Dagens Media, Computer Sweden.