Hoppa till innehållet

Utrikes

Vapenglada kaffeföretaget lockar Trumpväljare – som antihipsters med stöd till ”muslimförbud”

Bild: Bild: Shutterstock, Faksimil/Twitter

Dagens ETC

Amerikanska företaget Black rifle coffee vill att den amerikanska högerkanten ska dricka sitt kaffe hos dem. Med Trump-retorik och okonventionell marknadsföring har företaget ökat sin försäljning kraftigt – och fått supportrar i alt-right-rörelsen. – Jag hatar rasister, säger ägaren Evan Hafer.

Under 2020 fördubblade kafékedjan Black rifle coffee sin försäljning. Ju mer högljudda kaffeföretaget blivit i den politiska debatten, ju fler koppar kaffe säljer dem, enligt New York Times. Företaget har via sin tydliga positionering i det amerikanska kulturkriget lyckats utöka sin kundkrets genom att locka över Trump-supportrar – vardagskoffeinister, kändisar och ökända.   

Black rifle coffee försökte i sin uppstartsfas sälja kaffe genom en estetik som blandade vapen, det militära och kvinnor i bikini. På olika sätt försökte företaget både provocera och vara “politiskt inkorrekta”, men utan att vara allt för politiska. Företaget beskrev sig själva vara för militären och poliskåren, men emot "hipsters".

Vill du fortsätta?

Bli prenumerant på Dagens ETC!
Om du redan är det loggar du in här .

JUST NU: Prova en vecka utan kostnad

Från

Gör som över 24 000 andra – registrera ett konto på etc.se. Ingen bindningstid – avsluta när du vill.

POPULÄRT VAL: Läs ända till i sommar

Från
99 kr för 3 mån
Beställ här

Vill du läsa ända till sommaren till superpris? Prova 3 månader för 99 kronor. Ingen bindningstid.


Betala per år

Från

Du kan spara upp till 1 109 kr med en årsprenumeration på Dagens ETC.

Detta ingår:

  • Tidning varje dag i veckan
  • Läs den digitalt när och var du vill
  • Läs låsta artiklar på ETC.se
  • Tillgång till arkivet på sajt och i app
  • Garanterat inga fossila annonser