Hoppa till innehållet

Utrikes

Vapenglada kaffeföretaget lockar Trumpväljare – som antihipsters med stöd till ”muslimförbud”

Bild: Bild: Shutterstock, Faksimil/Twitter

Dagens ETC.

Amerikanska företaget Black rifle coffee vill att den amerikanska högerkanten ska dricka sitt kaffe hos dem. Med Trump-retorik och okonventionell marknadsföring har företaget ökat sin försäljning kraftigt – och fått supportrar i alt-right-rörelsen. – Jag hatar rasister, säger ägaren Evan Hafer.

Under 2020 fördubblade kafékedjan Black rifle coffee sin försäljning. Ju mer högljudda kaffeföretaget blivit i den politiska debatten, ju fler koppar kaffe säljer dem, enligt New York Times. Företaget har via sin tydliga positionering i det amerikanska kulturkriget lyckats utöka sin kundkrets genom att locka över Trump-supportrar – vardagskoffeinister, kändisar och ökända.   

Vill du fortsätta läsa?

Bli prenumerant på Dagens ETC!
Om du redan är det loggar du in här .

JUST NU: Prova en vecka utan kostnad

Från

Lås upp alla låsta artiklar en hel vecka utan kostnad. Ingen bindningstid.

Läs digitalt i 3 mån

Från

Prova 3 månader digitalt till superpris. Ingen bindningstid.

Betala per år

Från

Spara upp till 1 109 kr med en årsprenumeration på Dagens ETC.

Detta ingår:

  • Tidning varje dag i veckan
  • Läs den digitalt när och var du vill
  • Läs låsta artiklar på ETC.se
  • Tillgång till arkivet på sajt och i app
  • Garanterat inga fossila annonser