Och det är stora pengar som står på spel. Åtminstone enligt mediehusen själva. Förra året varnade kanadensiska tidningar för att branschen kan komma att drabbas hårt om inte gratisdelandet av nyheter får ett slut och att om inget görs kan mer än var fjärde journalist inom tryckt media komma att förlora jobbet de närmaste åren.
Och omvänt, om Facebook och Google, som också pekas ut som gratisåkare, tvingas betala för det innehåll de använder, så skulle branschen istället kunna dra in 620 miljoner kanadensiska dollar om året, motsvarande drygt 4 miljarder kronor.
Publicerar utan ersättning
Problemet är i korthet att publicerandet av nyheter på Facebook och Google driver trafik till deras respektive sajter, utan att den som producerar nyheten kompenseras på något sätt. Detta har Australien velat sätta stopp för och föreslagit att den som använder innehåll för att locka besökare till den egna sajten också ska betala för innehållet.
Facebook har i sin tur svarat med att blockera australiensares tillgång till och möjlighet att dela nyhetslänkar.
– Den föreslagna lagstiftningen i Australien missförstår relationen mellan vår plattform och dem som postar i den. Facebook stjäl inte innehåll, det är de som publicerar som väljer att dela deras innehåll på Facebook, skrev Facebookchefen Campbell Brown i ett blogginlägg i veckan.
Fler väntas följa
Men detta tycks inte bita på Kanada, vars kulturarvsminister Steven Guilbeault nu säger sig fundera på två olika alternativ:
Antingen gör man som föreslås i Australien, att Google och Facebook tvingas till att betala en avgift för det material de delar. Eller så gör man som i Frankrike, där sociala plattformar tvingas förhandla med mediehus avseende just ersättning för användning av deras material.
– Vi tittar nu på vilken modell som är bäst. Och jag misstänker att vi snart kommer att ha 5, 10, 15 länder som antar liknande regler. Så vad ska Facebook göra – skära bort Tyskland? Skära bort Frankrike? Någon gång kommer Facebooks hållning att bli ohållbar, säger han enligt Reuters.