Utrikes.

2021-02-22 10:10
Problemet är att publicerandet av nyheter på Facebook och Google driver trafik till deras respektive sajter, utan att den som producerar nyheten kompenseras på något sätt.  Bild: Shutterstock
Problemet är att publicerandet av nyheter på Facebook och Google driver trafik till deras respektive sajter, utan att den som producerar nyheten kompenseras på något sätt. 
Puffetikett
Dagens ETC

Techjättar allt mer pressade om snålskjuts på nyheter

Kriget mellan techjättarna och världens mediehus lägger i en högre växel. Nu gör Kanada gemensam sak med Australien och kräver att Google och Facebook slutar åka snålskjuts på andras nyheter.

Vill du fortsätta läsa?

Bli prenumerant på Dagens ETC!
Om du redan är det loggar du in här.

Betala per vecka

Från

39 kr

Beställ här!

Din prenumeration på Dagens ETC förnyas varje vecka. Avsluta när du vill.

Betala per månad

Från

139 kr

Beställ här!

Din prenumeration på Dagens ETC förnyas varje månad. Avsluta när du vill.

Nu följer Kanada i Australiens fotspår och vill tvinga den som publicerar innehåll från nyhetssajter på nätet att betala för det. Därmed kliver landet in i kriget mellan Facebook och de mediehus runt om i världen som anser att plattformen drar nytta av deras arbete utan att betala för det.

Och det är stora pengar som står på spel. Åtminstone enligt mediehusen själva. Förra året varnade kanadensiska tidningar för att branschen kan komma att drabbas hårt om inte gratisdelandet av nyheter får ett slut och att om inget görs kan mer än var fjärde journalist inom tryckt media komma att förlora jobbet de närmaste åren.

Och omvänt, om Facebook och Google, som också pekas ut som gratisåkare, tvingas betala för det innehåll de använder, så skulle branschen istället kunna dra in 620 miljoner kanadensiska dollar om året, motsvarande drygt 4 miljarder kronor.

Publicerar utan ersättning

Problemet är i korthet att publicerandet av nyheter på Facebook och Google driver trafik till deras respektive sajter, utan att den som producerar nyheten kompenseras på något sätt. Detta har Australien velat sätta stopp för och föreslagit att den som använder innehåll för att locka besökare till den egna sajten också ska betala för innehållet.

Facebook har i sin tur svarat med att blockera australiensares tillgång till och möjlighet att dela nyhetslänkar.

– Den föreslagna lagstiftningen i Australien missförstår relationen mellan vår plattform och dem som postar i den. Facebook stjäl inte innehåll, det är de som publicerar som väljer att dela deras innehåll på Facebook, skrev Facebookchefen Campbell Brown i ett blogginlägg i veckan.

Fler väntas följa

Men detta tycks inte bita på Kanada, vars kulturarvsminister Steven Guilbeault nu säger sig fundera på två olika alternativ:

Antingen gör man som föreslås i Australien, att Google och Facebook tvingas till att betala en avgift för det material de delar. Eller så gör man som i Frankrike, där sociala plattformar tvingas förhandla med mediehus avseende just ersättning för användning av deras material.

– Vi tittar nu på vilken modell som är bäst. Och jag misstänker att vi snart kommer att ha 5, 10, 15 länder som antar liknande regler. Så vad ska Facebook göra – skära bort Tyskland? Skära bort Frankrike? Någon gång kommer Facebooks hållning att bli ohållbar, säger han enligt Reuters.

Lagförslaget

Det var i somras som ett lagförslag lades fram i Australien som, om det går igenom, syftar till att tvinga fram förhandlingar mellan mediehus och Google och Facebook så att de förstnämnda kan få betalt för att deras material sprids på techbolagens plattformar.