IT-jätten IBM pausar sin annonsering på X efter varningar om att reklam för företaget visats bredvid nazistiskt innehåll på plattformen.
”IBM har nolltolerans för hatretorik och diskriminering och vi har omedelbart avbrutit all reklam på X medan vi undersöker denna helt oacceptabla situation”, sa en talesperson för företaget i torsdags.
Beslutet kom mindre än ett dygn efter att plattformens ägare Elon Musk, beskrev ett antisemitiskt inlägg som spreds på X som ”den faktiska sanningen” om judar.
Enligt The New York Times kämpade X-anställda under torsdagen med att försöka lugna andra annonsörer. Tidningen såg också interna meddelanden från X enligt vilka IBM har minskat sin reklambudget med en miljon dollar (10,6 miljoner kronor) för det fjärde kvartalet av 2023.
Kan få böter
Hat mot judar och muslimer har exploderat på sociala medier sedan Hamas attacker på Israel den 7 oktober – och X är den plattform som oroar Bryssel mest. EU-kommissionen drog i mitten av oktober igång en granskning angående spridningen av terrorisminnehåll och annat olagligt material. EU-förordningen om digitala tjänster från 2022 ställer krav på sociala medieföretag att stoppa skadligt material. I annat fall kan företag straffas med upp till 6 procent av sina globala intäkter.
I somras varnade X den ideella organisationen Center for Countering Digital Hate, som undersöker hatretorik och desinformation på sociala medier för att de kan bli stämda av sociala mediajätten. I ett brev anklagade X centret för att göra ”oroande och grundlösa påståenden som verkar vara beräknade att skada Twitter i allmänhet, och dess digitala reklamverksamhet specifikt”.