Hoppa till innehållet

Intervju

Sociologen: Facebooks algoritmer är diskriminerande

Beverley Skeggs har studerat hur Facebooks algoritmer fungerar.
Beverley Skeggs har studerat hur Facebooks algoritmer fungerar. Bild: Bild: Annie Hellquist

Dagens ETC.

Har du också reagerat när en annons för något du googlat efter dyker upp som en annons på din Facebooksida? Det är dock mer på spel än bara riktade annonser. Facebooks algoritmer spär också på ojämlikhet. Det menar bland andra sociologen Beverley Skeggs som ETC har träffat.

Åren 2005 till 2007, när den bubbla som skulle leda till 2008 års finanskris fylldes till bristningsgränsen, var låneföretag bland dem som spenderade absolut mest pengar på webbannonser i USA. En undersökning från 2007 visade att de fem största onlineannonsörerna på något sätt var inblandade i låneindustrin.

Vill du fortsätta läsa?

Bli prenumerant på Dagens ETC!
Om du redan är det loggar du in här .

Prova en vecka

Från

Provläs alla låsta artiklar en hel vecka utan kostnad. Avsluta när du vill.

Betala per månad – halva priset

Från

Du får halva priset första månaden. Avsluta när du vill.

Betala per år

Från

Spara upp till 1 109 kr med en årsprenumeration på Dagens ETC.

Detta ingår:

  • Tidning varje dag i veckan
  • Läs den digitalt när och var du vill
  • Läs låsta artiklar på ETC.se
  • Tillgång till arkivet på sajt och i app
  • Garanterat inga fossila annonser