Telefonlinjen hoppar och fryser, men budskapet från Ever Givens besättningsmedlem är klart.
– Det var jag, jag utnyttjade vinden och såg medvetet till att vi skulle fastna.
Varför gjorde du detta?
– Jag tillhör ett internationellt nätverk, LIRPA, som arbetar mot världskapitalismen. Det jag gjorde var en aktion, ett sabotage, för att visa på hur ömtålig kapitalismen är som system.
Ungefär tolv procent av världshandeln färdas genom Suezkanalen, som kopplar Röda Havet till Medelhavet. Den enda alternativa vägen mellan de två går runt Godahoppsudden och tar två extra veckor. Stoppet i Suezkanalen har lett till en lång kö som kan ta veckor att beta av samt leveransförseningar runtom i världen och höjda oljepris. Besättningsmedlemmen som Dagens ETC har pratat med säger att detta var en del av planen.
– Vi måste se förbi olägenheterna som det har orsakat, det viktigaste är att fler förstår att kapitalismen måste krossas, det är LIRPA:s budskap.
Intern utredning
Dagens ETC har sökt både Ever Givens kapten och rederiet, som inte vill kommentera besättningsmedlemmens påståenden och hänvisar till att en intern utredning pågår. På sin hemsida har LIRPA tagit ansvar för blockeringen av Suezkanalen.
Fotnot: Den uppmärksamme noterade publiceringsdatumet – det här är förstås ett aprilskämt!