Himlavalvet har länge varit den sista reklamfria utsikten en stadsbo kan vila ögonen på. Men om det ryska uppstartsföretaget Startrocket ror i land sin idé kommer kända varumärkens logotyper snart att stråla ikapp med månen och stjärnorna på natthimlen.
Företaget har utvecklat en teknik som sägs göra det möjligt att skapa jättelika lysande reklamskyltar i rymden.
Tekniken går ut på att skicka upp en mängd små så kallade kubsatelliter i låg omloppsbana, på omkring 450 kilometers höjd. Satelliterna släpper sedan ut segel som reflekterar solens ljus. Ett antal satelliter skapar tillsammans en pixlad 50 kvadratkilometer stor företagslogotyp som framträder under klara nätter och i grynings- och skymningsljuset när seglen reflekterar solens strålar, skriver rymdpublikationen Universe today.
Sex minuter åt gången
Reaktionerna har varit övervägande negativa. Astronomer är emot idén eftersom reklamskyltar i skyn försvårar observationer, och rymden redan är överfull av satelliter och av skräp. Andra menar att hela idén är onaturlig. Måste varje del av naturen exploateras kommersiellt? Kan vi inte få betrakta natthimlen utan att annonser för Coca Cola och Kentucky fried chicken seglar in i synfältet?
Startrocket själva kallar sina lysande reklampelare ”orbital displays” och försöker lugna kritikerna med att texten bara kommer att vara synlig under sex minuter åt gången, lite som tv-reklam.
– Vi utvecklar ett nytt medium. När tv var nytt så var det heller ingen som älskade annonser, säger Alexy Skorupsky, en medlem i Startrocket-teamet till Techspot.
Om företagets planer går i lås ska de första lysande logotyperna börja kretsa runt jorden till år 2021.
Men innan dess finns en del frågor att lösa, bland annat kring finansiering, men också huruvida de lysande seglen strider mot regelverket kring luftfart och regler för annonsering, skriver Techspot. Frågan är också hur de små satelliterna ska hållas i formation under sin årslånga bana runt jorden?
I slutändan kanske detta bara är en galen idé, som Startrockets vd Vladinin Sitnikov kallar det. Eller, så är det något annat.