Gör dig till actionhjälte, ta plats som huvudrollsinnehavare i en storfilm, eller byt ut dig själv mot din favoritkändis. Det är tanken bakom den kinesiska appen Zao som lanserades för drygt två veckor sedan. Appen gör det möjligt att byta ut ett ansikte i en bild eller video med ditt eget – något som mängder av kineser också har gjort. Genom att ladda upp bilder på dig själv med olika miner och ansiktsuttryck skapar appen en trovärdig kopia där ditt ansikte ersätter en annan persons.
På bara några dagar blev appen Kinas mest nedladdade, enligt Reuters. Men nu har appen fått kritik. Kritiken liknar den som riktades mot Faceapp – appen som gjorde om våra ansikten till åldrade versioner av oss själva. Sekretesspolicyn var för svag, menade kritikerna. Samma sak har påtalats även nu – juridiska experter varnar för att den personliga integriteten hotas när utvecklarna av Zao anses ha upphovsrätt till videoklippen och bilderna. De ska även kunna säljas vidare till en tredje part. Bland annat har Kinas IT- och industriminister krävt att Zao ändrar sina villkor. Nu har också företaget bakom Zao lovat att de kommer att göra det, och att de inte ska spara användarnas klipp och bilder, skriver New York Post.
”För närvarande är vår huvudprioritet sekretessavtalet! Vi respekterar dina privata uppgifter och söker efter den bästa lösningen för alla användare”, skrev Zao på Twitter förra veckan.
Kritiken har dock inte påverkat Zaos planer på att expandera. Enligt New York Post finns planer på att översätta appen och snart lanseras den globalt.
Förutom att Zao kritiserats för att hota integriteten, varnas också för själva tekniken – att genom artificiell intelligens förfalska verkligheten. Appar som Zao och Faceapp är kanske främst till för att underhålla användaren, men visar också att verkligheten är lätt att manipulera. Kritiker menar att tekniken kan användas för att skapa falska videor för att till exempel manipulera val, förtala någon eller sprida felaktiv information.
This definitely belongs on a "Black Mirror" episode pic.twitter.com/tF4EaeHAjP
— Mashable (@mashable)
4 september 2019