Enligt en ny rapport från IOM så dog minst 1 146 migranter till havs under första halvan av 2021. Under samma tidsperiod 2020 var motsvarande siffra 513.
De flesta dör i Medelhavet, där antalet omkomna ökat med 130 procent i år. Vid Atlanten, kring Kanarieöarna, rapporteras minst 250 personer ha dött. IOM understryker att den siffran är mycket lägre än verkligheten – hundratals förlisningar som rapporteras av icke-statliga organisationer syns inte i statistiken.
Juridiska hinder
IOM:s rapport noterar att civila sök- och räddningsorganisationer möter stora hinder, då en majoritet av deras båtar står strandsatta i europeiska hamnar på grund av administrativa och juridiska beslut. Rapporten konstaterar även att dödsfallen har ökat under en tid när avlyssningar av båtar som transporterar migranter utanför Nordafrikas kust ökar.
– Det blir svårare och svårare för människor att ta sig till Europa, så de tvingas till mer desperata metoder. Kvaliteten på båtarna som de tvingas åka i är undermålig, säger Åsa Widell, generalsekreterare för Sverige för UNHCR, till Dagens ETC.
Brist på kvotflyktingplatser
UNHCR uppskattar att drygt 80 miljoner var människor på flykt i världen förra året. För den som försökt söka asyl i Europa så har många lagliga och säkra vägar stängts under pandemin.
– Det finns säkra sätt att hjälpa människor. Kvotflyktingsystemet är ett av dem, som innebär att människor får hjälp med vidarebosättning i ett annat land. Men tyvärr är den en enorm brist på kvotflyktingsplatser, säger Åsa Widell.
2019 var det ungefär 1,4 miljoner som behövde en kvotflyktingsplats, men bara drygt 100 000 som fick det. 2020 minskades kvoterna till följd av av covid-19 och endast 22 770 flyktingar vidarebosattes.