Utrikes.

2019-10-05 14:00
Foto: Kristian Borg
Puffetikett
Dagens ETC

Han levde två månader bland männen som köper sex i Thailand

I två månader levde Joakim Medin mitt bland de svenska män som rest till Thailand för att köpa sex. Han utgav sig för att vara ”en av dem” för att förstå hur de själva försvarar sitt agerande.

Den nyss utgiva boken ”Thailandssvenskarna” har ruskat om debatten.

– Sexköpare kontaktar mig med hatiska meddelanden och hotar mig. Men jag hoppas att jag kan nå män som inte delar deras syn som kan ställa sig frågan, vad kan vi göra åt det här?

Vill du fortsätta läsa?

Bli prenumerant på Dagens ETC!
Om du redan är det loggar du in här.

Betala per vecka

Från

39 kr

Beställ här!

Din prenumeration på Dagens ETC förnyas varje vecka. Avsluta när du vill.

Betala per månad

Från

139 kr

Beställ här!

Din prenumeration på Dagens ETC förnyas varje månad. Avsluta när du vill.

Boken är en klassisk wallraff bland svenska sexköpare på populära turistmål som Pattaya och Phuket. En tuff bok att skriva, förstår den som läser – så tuff att Joakim Medin till och med fick gå undan och kräkas vid ett tillfälle, när han varit på en sexklubb tillika bordell, där fem unga thailändskor genomförde en gruppsex-show. Då var det en man i 70-årsåldern som först förgrep sig på en, sedan på två och sedan tre kvinnor samtidigt, förde in sina fingrar i dem överallt. Sedan gick mannen hem med en av dem, som var ungefär 50 år yngre än honom.

– Hela mitt försök att tänka mig in i hans huvud – varför gör jag såhär – det blev för mycket, så jag kutade hem och kastade upp i toaletten helt enkelt.

Kvinnosynen förenar

Efter sina två månader i sexköparnas miljö i Thailand porträtterar Joakim Medin sexköpare som kan vara äldre, yngre och från olika samhällsklasser, men utkristalliserar ett antal saker som förenar dem.

– Det främsta som förenar dem är givetvis deras kvinnosyn. De hyser allihop någon slags känsla av att jag kan bete mig såhär, jag kan köpa sex från fattiga thailändskor, samtidigt som de placerar in sig själva och sexköpet i en större politisk kontext. Dels argumenterar de för att de här thailändska kvinnorna är mycket mjukare, mer feminina och också mer traditionella – och det får mig som man att känna mig mer bekväm.

– Samtidigt kan de också påfallande ofta försvara sitt agerande med att ”jag hjälper dem”, för de här kvinnorna befinner sig oundvikligen i prostitution och eftersom jag köper sex av dem blir mina kontanter en ”hjälp” för dem.

– Dessutom väger den svenska mannen in att han är just en etniskt svensk, vit man, och då ”kommer jag per automatik att behandla dem mycket mjukare och bättre än en arab eller indier eller någon annan man från en annan del av världen skulle göra”. Det var intressant att höra den här återkommande, nästan rasbiologiska, argumentationen.

Du skriver att du stötte på en gemensam nämnare i främlingsfientlighet i gruppen svenska sexköpare. Hur tog den sig uttryck?

– Alla män som jag lyckades söka upp som tillkännagav att de köpte sex, hyste också starkt främlingsfientliga, nationalistiska och SD-vänliga åsikter, och kände på något sätt att det svenska samhället var på väg att kollapsa. Både på grund av invandringspolitik, men också på grund av att ”en man får inte vara en man längre”, att mansrollen har försvagats och ”batikhäxor och feminister” har tagit över i konspiration med miljöpartister och vissa muslimer – och det här skapar på det stora hela ”en försvagad nation”. Det var en gemensam känsla som låg bakom deras agerande och deras sätt att rösta.

Du är i boken tydligt avståndstagande mot sexköparna – och du distanserar dig hårt mot din egen wallraff-karaktär. Men skriver också om att ökad polarisering troligtvis inte är vägen framåt för att åstadkomma en förändring i synen på sexköp. Så vilken är vägen?

– Vägen framåt för de här männen lämnar jag över åt läsarna att avgöra. Men av allt att döma, både utifrån det jag sett på plats och hört forskare säga, så hör den här synen på en tillbakaträngd maskulinitet nära samman med en växande högerpopulism i Sverige och i andra västländer. Det betyder att när polariseringen ökar så kommer populisterna att vinna allt mer mark bland frustrerade och arga män som inte kan, eller snarare inte vill, finna sin plats i ett modernt samhälle. Därför för jag nog ändå fram ett konkret förslag i boken, att vi behöver mer dialog, snarare än ytterligare polarisering. Och för att få till stånd en dialog behöver ju de här männen uppleva någon slags rannsakan. Däremot kan jag inte säga hur det ska gå till.

Sverige har en internationellt känd kraftfull sexköpslag som gett positiva effekter på minskad prostitution. Men sexköp är olagligt även i Thailand – varför är lagen ändå helt tandlös där?

– Prostitutionsindustrin är till och med mycket mer olaglig i Thailand än i Sverige. I Thailand är det olagligt att köpa sex, sälja sex, att äga eller hyra lokaler där prostitution förekommer – allt det här kan ge fängelse. Det är till och med olagligt, som ett av få länder i världen, att köpa eller sälja sexleksaker, för det sägs ”kränka sedligheten” i samhället. Men allt det här händer ändå. Det hänger delvis samman med en efterfrågan från thailändska män, som själva köper sex, men framför allt med den internationella turismen i landet. Turismen är en väldigt viktig källa i landets ekonomi och att sexturismen är en del av turismen gör att man ser mellan fingrarna, det gäller inte bara polisen utan även myndigheter och regeringen, oavsett vem som regerar.

– Det här är en fråga som Thailand inte kan lösa på egen hand. Problemet är internationellt och därför måste det till internationella åtgärder. Industrin är enorm. De som köper sex känner sig väldigt avslappnade. Det är inte rädda för några konsekvenser.

Du skriver också om hur utrikes sexköp kantas av sexshower för turister, även stora etablerade bolag kan ha det på sina rundturer, något som normaliserar prostitutionen och och sexköpen. Hur hänger det ihop?

– Det allra vidrigaste jag upplevde under arbetet med boken var när jag på Alla hjärtans dag i år följde med en gatuinkastare som står med flygblad och lockar in turister till en sexshow. Det visade sig vara en så kallad ping-pong-show i 28 akter på en scen. 27 av akterna innebär att kvinnor för upp olika objekt och djur i sina vaginor, fåglar, möss, grodor och även rakblad. I akt 28 har en kvinna och en man ett samlag på scenen. Stället var fullpackat av västerländska par, kvinnor och män, som jublade och kiknade av skratt.

– Det såldes sex helt öppet i den här lokalen. Till mig kom det fram en kvinna i stringtrosa och bh och ville sälja sex. Jag säger nej tack. En kvart senare har ett västerländskt ungt par köpt hennes tjänster, då sitter hon barbröstad och piskar kvinnan med sina bröst i ansiktet och rider henne. Sedan stoppar hon in sin hand innanför shortsen på killen och ger honom en simulerad avsugning. Jag gick därifrån med tanken: Hur kan det här uppfattas som något normalt av en ”vanlig turist”?

Joakim Medin om…

…hur han som frilansjournalist orkar fortsätta efter att ha fängslats och hört hur medfångar torterats, samtidigt som krigen och exploateringen han skriver om fortsätter.

– Det är kanske det naiva hoppet om att några människor ändå kommer att läsa det jag skriver, några människor kommer att få mer information om viktiga frågeställningar och de personerna kanske kan aktivera sig eller påverka andra och sätta ljuset på de här frågorna. Jag tror fortfarande att det går att förändra genom vanlig professionell journalistik.

… hur synen på svenska sexköpare i Thailand förändrats.

– Sexköpet har blivit till något mycket större, en subkultur har uppstått som i så raka ordalag formulerar sig om samhället, dess utveckling och ser Sverigedemokraterna som det stora hoppet.

Vissa män – inte alla män, lyckligtvis – drar sig längre och längre bort ifrån majoritetssamhället. Det är potentiellt farligt.

…vem han helst vill ska läsa boken.

– Allra helst vill jag att män som köper sex ska läsa boken, men det tror jag att ytterst få kommer att göra. I stället kontaktar de mig och skickar hatmeddelanden och hotar.

– Jag önskar också att män, som kanske tillhör majoritetssamhället och kanske inte heller åker till Thailand, läser och förstår att det här är en faktor bakom polariseringen och den växande högerpopulismen och frågar sig vad ska vi göra åt det?

Fakta
Joakim Medin är frilansjournalist och författare, bosatt i Uppsala.

Han är återkommande skribent i Dagens ETC.

Dagens ETC har tidigare publicerat en serie reportage av Joakim Medin om svenska mäns sexköp i Thailand.

Boken ”Thailandssvenskarna” är utgiven av Verbal förlag.