Försäljningen av hamnarna Thessaloniki och Pireus ska ge den grekiska staten en del av de 50 miljarder euro som långivarna kräver att landet placerar i en fond, som ska fungera som lånesäkerhet. Giorgios Gogos, generalsekreterare för Dockworkers Union of Pireus Port Authority som organiserar 300 anställda i hamnen, är kritisk till planerna och besviken på regeringen.
– Det var det här vi röstade nej till, säger han, som så sent som i maj deltog i en protest mot planerna på privatisering av hamnarna.
Hundratals har sagts upp
Hans arbetsplats, en av Europas största hamnar och världens största när det gäller passagerartrafik, är redan delvis privatiserad. För fem år sedan såldes två av tre containerterminaler till det kinesiska företaget Cosco. Sedan dess har hundratals sagts upp. De som är kvar jobbar på osäkra villkor och väntas vara redo att jobba när helst företaget kallar.
– De har anställt personal genom underleverantörer och tillåter inte facklig organisering. De anställda saknar kollektivavtal, har fått lägre lön, jobbar långa skift och får inte extra betalt för natt- eller helgarbete. Få får jobba heltid, de flesta måste dela på tjänster, säger Giorgios Gogos.
Beredda på att gå ut i strejk
Sedan den första försäljningen har hamnarbetarna organiserat protester och strejker mot fler privatiseringar. Innan Syriza kom till makten stod de på hamnarbetarnas sida, men premiärminister Alexis Tsipras har nu tvingats ge efter för trojkan, menar Giorgios Gogos. Det tänker inte hamnarbetarna göra. De väntar nu på att regeringen ska säga något nytt i frågan.
– Vi kräver att privatiseringarna stoppas och beroende på vad regeringen kommer med är vi beredda att ordna protester och gå ut i strejk. De fyra kommuner som berörs av försäljningen är med oss i kampen mot försäljningen, den här hamnen är så viktig för oss alla, säger Giorgios Gogos.