Kommunikationsminister Timo Harakka (SDP) har fört samtal med
företagen som hyr ut elsparkcyklar tillsammans med polisen, Trafikskyddet och Helsingfors stad.
Många är rädda
Undersökningar har visat att många trafikanter, framför allt äldre och funktionshindrade, är rädda för sin säkerhet på grund av elsparkcyklarnas framfart på trottoarerna.
– Alla företag är väldigt ansvarstagande och vill också hitta lösningar till de här utmaningarna, säger minstern till Huvudstadsbladet.
Kan stoppas nattetid
Bolagen är redo att förhindra att elsparkcyklarna används nattetid eller att begränsa tillgången till dem. Men svenska Voi är inte beredda att förbjuda körning på nätterna. Enligt bolaget kan det ha negativa konsekvenser för människor som skiftarbetar.
”Många av våra användare har berättat att elsparkcyklarna gjort det tryggare för dem att röra sig i det nattliga Helsingfors”, säger Reetta Alastalo, chef för Vois operativa verksamhet i Finland i ett pressmeddelande.
Uthyrningsföretagen ska även tydliggöra trafikreglerna för sina kunder samt motarbeta fyllekörning.
Så hanteras elsparkcyklarna i andra länder – och här
Danmark
• I Köpenhamn har debatten om elsparkcyklarna varit het och i höstas förbjöds de på gatorna i en stor del av regionen. Folketinget har beslutat att uthyrare från och med den 1 juni måste betala en årlig avgift på 500 danska kronor per cykel. På detta sätt finansieras parkeringskontrollen av fordonen. Om en elsparkcykel står felparkerad får uthyraren böter på strax över 300 kronor. Av de som skadades på elsparkcyklar i Köpenhamns-regionen förra året var en tredjedel påverkade av alkohol och/eller droger.
Tyskland
• Hundratals människor har förlorat körkortet efter att ha kört elsparkcykel berusade. Där gäller samma regler som för bilister, men för förare under 21 år gäller noll promille. Landet har även stränga regler för var man får köra tvåhjulingen.
Japan
• Fordonen klassas som mopeder, registreringsskylt krävs och föraren ska ha körkort.
Frankrike
• Efter en dödsolycka med en elsparkcykel i mitten av juni så vill Frankrike förbjuda fordonen om inte uthyrningsföretagen inför hastighetsbegränsningar och andra regelskärpningar.
Norge
• Sedan två dödsolyckor skett vill vården ha förbud för fordonen under nätterna. ”Vi har ingen annan enskild aktivitet i nuläget som orsakar så många olyckor som elsparkcyklar”, säger överläkare Henrik Siverts, Oslo universitetssjukhus till tidningen Verdens Gang. Företaget Bolt stänger därför av sina elsparkcyklar
klockan 00–05 på helgerna i Norge.
Sverige
• De klassas som cyklar vilket innebär hjälmtvång för alla under 15 år. Stockholms stad har börjat ta ut en avgift på 250 kronor för felparkerade elsparkcyklar. I flera svenska städer har uthyrare inlett samarbete med bemanningsbolaget Just Arrived, som hjälper nyanlända att komma in på arbetsmarknaden. Parkeringsvakter har till uppdrag att flyttar bort utslängda cyklar från trottoarerna och ge tips om var man kan parkera. I Sverige har även en debatt om elsparkcyklarnas klimatnytta blossat upp. Bara 2 av 100 tillfrågade elsparkcyklister i Stockholm hade valt bort bilen – oftast var det istället kollektivtrafik och promenader som hade ersatts, enligt en enkät från Ekot.