De konton som Michael Bloombergs kampanj ställt in sig på publicerar i första hand memes – internetskämt som kommuniceras genom text i bilder. Varje Instagramkonto har fått en skräddarsydd bild, men i regel är de fejkade meddelandekonversationer mellan kontots administratör och Bloomberg själv.
I en konversation med kontot moistbuddha (som har 2,2 miljoner följare) ber han kontot att göra ”ett viralt meme” om honom – ”som ice bucket challenge, fast det är en bild på mig”.
Inläggen har tagits fram i samarbete med ett reklamkollektiv vid namn Meme 2020. Det är oklart hur mycket Bloombergs kampanj har betalat för reklamen, skriver Reuters.
I förra veckan rapporterade Daily Beast att så kallade ”mikro-influencers” – som har mellan 1 000 och 100 000 följare – erbjöds 150 dollar var för att själva skapa inlägg som ”berättar varför Mike Bloomberg är den valbara kandidaten som kan höja sig över de andra”.
– Memestrategin är ny när det gäller presidentpolitik, men vi tror att det kommer att bli ett effektivt sätt att nå ut till människor där de är och att konkurrera med Donald Trumps mäktiga digitala verksamhet, säger Sabrina Sing, Bloombergs talesperson, till BBC.
Mike Bloomberg har hittills finansierat hela sin kampanj själv, någonting som bland annat har inneburit ett flertal reklamfilmer och köpta annonser på Google. Det har dock inneburit att han inte varit inbjuden när Demokraterna har hållit debatter mellan sina potentiella presidentkandidater, eftersom den inbjudan är beroende av att en kandidats kampanj har fått donationer från ett visst antal personer.
Nu har dock det kravet avskaffat, och den 19 februari kommer Mike Bloomberg att delta i sin första debatt.