Hoppa till innehållet

EKONOMIHANDBOKEN

Hur skapar vi en bra nerväxt?

Kan man få nerväxt och tillväxt samtidigt?

Ja, hävdar vi. Låt oss ta några enkla exempel.

Om världen slutar använda fossil energi så får vi en enorm nerväxt av transportsystemet. När hälften av alla transporter på jorden handlar nämligen om att frakta fossil energi runt världen. I stora oljefartyg, på järnvägen, i tankbilar. Allt detta blir onödigt den dag vi slutar använda fossil energi. Då får vi en rejäl nerväxt, mindre resurser förbrukas. Men vi får också en tillväxt i form av renare energi, renare transporter och därmed en renare värld.

Om vi använder den senaste byggtekniken kan vi idag bygga stora hyreshus som lagrar mer koldioxid än som skapades när råmaterialet togs fram. Vi bygger då med trä och halm, trä lagrar koldioxiden den samlat under lång tid, men halmen lagrar koldioxid som den samlat in under bara ett års växande. Poängen är att detta trä och denna halm sedan sitter i väggarna i 100 år och därmed lagrar mer än vad som annars skulle ske.

Vi har fått en nerväxt i form av mindre utsläpp och en tillväxt i form av nya lägenheter.

På samma sätt kan de byggda husen idag vara så kallade passivhus, vilket innebär att de gör av med 80 procent mindre energi än ett nybyggt betonghus. Om husen då samtidigt har solceller på sina tak så kommer passivhuset använda mindre energi än vad som produceras via taken med solceller och batterier. Det blir då ett plushus som skapar mer energi än det använder.

Nerväxt i form av mindre energianvändning ger en tillväxt i form av plusenergi som kan säljas och därmed sänka hyrorna.

Ett annat exempel är elbilar. Det kostar lika mycket i utsläpp att producera en elbil som en bil med förbränningsmotor. Skillnaden kommer när bilen väl är byggd och sedan används.

Förbränningsmotorn skapar hela tiden nya utsläpp genom bränslet.

Elbilen skapar betydligt lägre utsläpp även om den skulle drivas framåt av el som är smutsigt producerad.

Orsaken är att en elmotor har mycket högre verkningsgrad än en förbränningsmotor. Den senare skapar faktiskt mer värme än vad den driver bilen framåt.

Jämfört med förbränningsmotorn är elbilen därför 70 procent energieffektivare.

Vi använder mindre energi, vilket är en nerväxt.

Vi får samtidigt tillväxt i form av mer ren trafik.