Hoppa till innehållet

KAPITEL 5

Att bli världens rikaste man

Det är slående att Elon Musk plötsligt blev ”världens rikaste man” baserat i stort sett uteslutande på hans ägande av en femtedel av Teslas aktier.

Studerar man bolagets utveckling är det uppenbart att det är börsuppgångar baserade på finansiella spekulationer som skapat förmögenheten, inte avkastning på produktion eller ens avkastning på framtida produktion.

Elon Musk hade vid starten av 2025 en förmögenhet på cirka 2 830 miljarder svenska kronor, enligt Bloombergs miljardärsregister.

När han köpte Teslaaktier på 2000-talet så var det ingen stor investering. Fortfarande 2010 kostade en aktie bara 1,5 dollar. Men fram till 2015 hade den stigit till 15 dollar, en fantastisk uppgång på 1 000 procent. Som fortsatte till 25 dollar år 2020.

Sedan hände något ännu mer dramatiskt. Teslas aktie gick från 25 dollar till 402 dollar på bara två år och Elon Musk blev då världens rikaste människa.

Därefter rasade aktien i flera år för att hamna på 155 dollar våren 2024.

Hösten 2024 hände dock något obegripligt, aktien ökade snabbt och kostade, när 2025 inleddes, över 431 dollar.

Det absurda var att anledningen till uppgången enligt ”analytiker” var Donald Trumps valvinst, där Elon Musks inflytande ökade kraftigt genom den påverkan han via sociala medier hade för att stödja återvalet av Trump.

Världens finanskapital satsade vid valvinsten på att en uppgång skulle ske och när den startade försökte alla vara med i racet. Då steg aktiens pris rekordsnabbt.

Detta trots att Trumps valvinst inte har något med Tesla företagsverksamhet att göra. Men trots att Trump lovat att stötta fossil energi, inte elektrifiering, så får marknaden fnatt och storköper Teslaaktier på börsen så att de stiger snabbt.

Räknar vi från 2010 har aktien vid nyåret 2024 stigit med 27 000 procent.

Frågan är då om företagets värde har stigit på samma sätt.

2022 tillverkade Tesla för första gången en miljon bilar på ett år. År 2025 ligger kapaciteten på två miljoner bilar. Det är mycket, men inte i närheten av vad de stora bilproducenterna kan leverera.

Antalet nya personbilar globalt 2024 var cirka 66 miljoner.

Totalt finns 1,5 miljarder personbilar på jorden, om alla dessa ska ersättas på tio år betyder det en marknad på 150 miljoner bilar årligen.

Världens största bilproducent är Toyota och producerar 11,5 miljoner bilar 2023. Volkswagen är den andra giganten och den koncernen tillverkade 9,2 miljoner bilar 2023. Teslas 1,3 miljoner bilar samma år borde alltså tvinga företaget till enorma investeringar i nya fabriker för att kunna konkurrera.

Elon Musk har förklarat att hans mål är att producera 20 miljoner bilar per år.

Frågan är om dessa 20 miljoner bilar – förutsatt att Elon Musk får rätt och bolaget klarar det nya målet att sälja lika mycket som Toyota och Volkswagen tillsammans – kan motivera den börskurs Tesla har.

Toyota hade ett börsvärde på cirka 220 miljarder dollar vid ingången av 2025.

Volkswagen hade ett börsvärde på runt 90 miljarder.

Tesla hade ett börsvärde på 900 miljarder.

Det betyder att Teslas produktion av 2 miljoner bilar anses vara värd 500 000 kr per bil. Medan Toyotas 11 miljoner bilar anses var värda 20 000 kr per bil. Volkswagens 9 miljoner bilar är däremot bara värda 10 000 kr per bil.

Man ska vara en väldigt naiv analytiker för att våga tro att det här är rimligt. Antingen är Tesla extremt övervärderat eller också de andra biljättarna undervärderade.

Om man räknar som analytiker gör blir Teslas så kallade P/E-talet vid års skiftet 24/25 hela 118. Det betyder det tar 118 år för ett köp av en Tesla aktie att betala sig genom vinsten bolaget gör. Vid samma tid var P/E talet för Toyota 10.

En såld Tesla gav enligt bolaget en vinst på 100 000 kr per bil 2024. Toyota hävdar 44 000 kr per bil våren 2024.

Men om Tesla ska bli en jätte och sälja som Toyota så krävs sänkta priser vilket gör att vinsten per bil sjunker. Och bolaget behöver göra en av världens största investeringar någonsin i nya fabriker.

Den första Teslabilen var fantastisk när den kom och bevisade för alla att elbilar inte bara kan ersätta fossilt drivna bilar, utan vara överlägsna i komfort, hastighet och ekonomi.

Men idag mobiliserar hela världens bilföretag för att överleva i det skiftet, Kinas elbilsindustri växer mest av alla, kinesiska elbilar går om Tesla på marknad efter marknad. De är billigare men idag även bättre än en ny Tesla.

Att företag kan växa och finansiera sin utveckling med vinst efter några år är Tesla ett bra exempel på.

Men hypen runt aktierna har bara lett till att Elon Musk blivit världens rikaste människa. Jakten på kursuppgångarna sker utan kontakt med verkligheten, det är enbart ett spel på kursnivåer skapade av spekulation. Och det handlar om en global spekulation där även svenska finansinstitut är med.

Det fackliga och näringslivsägda försäkringsbolaget AMF ägde i början av 2025 Teslaaktier för 2 miljarder. Den offentliga pensionsfonden AP7 äger för 9 miljarder.

Facken som idag är i strid med Tesla har alltså via AMF stött det bolagets aktiekurs. Det är med andra ord inte bara finanshajarna som lever i en värld där verkligheten inte styr, bara spelet.

Sammanfattning

När Donald Trump blev president för andra gången, rusade plötsligt Teslas aktier, helt utan motiv vad gäller företagets utveckling eller marknadens förändring. Priset på aktien rusade. Men fallet blev lika brutalt när folk reagerade på Musks utspel och försäljningen rasade.

”Total finns 1,5 miljarder personbilar på jorden, om alla dessa ska ersättas på tio år betyder det en marknad på 150 miljoner bilar årligen.”