Hoppa till innehållet

Kommentar

Andreas Gustavsson: Dubbelmoral när medier säljer ut sig till Preems prepping-propaganda

Bild: Bild: Dagens ETC / Skärmdump (montage)

Dagens ETC.

Syftet med kampanjen är att sprida skräck och påverka processen gällande Preemraff, och flera medier har en uppenbart osund relation till den kapitalstarka, klimatförstörande fossiljätten.
Det här är en kommentar.
Det är skribenten och inte Dagens ETC som står för åsikten.

Preem befinner sig mitt i en utdragen juridisk process för att få bygga ut sin verksamhet i Lysekil. Där har man redan det största oljeraffinaderiet i hela Skandinavien, men enligt planerna ska det alltså ske en kraftig expansion. Från början aviserade Preem en fördubbling av växthusgaser, vilket skulle göra att Preemraff blir Sveriges värsta utsläppare. Sedan har företaget skrivit ner sin egen prognos med hjälp av en plötslig satsning på lagring, så kallad CCS.

Vill du fortsätta läsa?

Bli prenumerant på Dagens ETC!
Om du redan är det loggar du in här .

JUST NU: Prova en vecka utan kostnad

Från

Lås upp alla låsta artiklar en hel vecka utan kostnad. Ingen bindningstid.

Läs digitalt i 3 mån

Från

Prova 3 månader digitalt till superpris. Ingen bindningstid.

Betala per år

Från

Spara upp till 1 109 kr med en årsprenumeration på Dagens ETC.

Detta ingår:

  • Tidning varje dag i veckan
  • Läs den digitalt när och var du vill
  • Läs låsta artiklar på ETC.se
  • Tillgång till arkivet på sajt och i app
  • Garanterat inga fossila annonser

Ämnen i artikeln