Hoppa till innehållet

Klimat/Kommentar

Varför slipper reklambranschen undan ansvar för klimatkrisen?

Bild: Bild: Pressbild, Shutterstock

Dagens ETC.

För att bekämpa fossilreklamens hjärn­förorening krävs åtgärder som motsvarar de som användes för att stoppa tobaksreklam, skriver Andrew Simms.

Ur ett klimatperspektiv måste vår konsumtion minska dramatiskt. Samtidigt får vi varje dag budskap om att vi borde konsumera mer. Likväl som man kan prata om luftförorening kan man också prata om hjärnförorening – orsakad av reklam. Det här är ett växande problem som leder till överkonsumtion, och tyvärr pekar trenden mot att det blir allt värre.

Vill du fortsätta läsa?

Bli prenumerant på Dagens ETC!
Om du redan är det loggar du in här .

JUST NU: Prova en vecka utan kostnad

Från
Lås upp alla låsta artiklar en vecka utan kostnad. Ingen bindningstid.

Läs digitalt i 3 mån

Från
Prova 3 månader digitalt till superpris. Ingen bindningstid.

Betala per år

Från
Spara upp till 1 109 kr med en årsprenumeration på Dagens ETC.

Detta ingår:

  • Tidning varje dag i veckan
  • Läs den digitalt när och var du vill
  • Läs låsta artiklar på ETC.se
  • Tillgång till arkivet på sajt och i app
  • Garanterat inga fossila annonser

Ämnen i artikeln

00:00 / 00:00