Tre frågor.

2021-08-27 14:00
Anna Jonsson.
Anna Jonsson.
Puffetikett
Dagens ETC

”Målet är att få en miljon underskrifter”

Anna Jonsson. Medgrundare till den nya, oberoende tankesmedjan New Weather Sverige, som ska driva frågan om förbud mot fossilreklam.

Vill du fortsätta läsa?

Bli prenumerant på Dagens ETC!
Om du redan är det loggar du in här.

Betala per månad

Från

39 kr

Beställ här!

Beställ senast söndag 24 okt så får du en hel månad för bara 39 kr.

Betala per år

Från

1500 kr

Beställ här!

Prenumerera och betala per år. Avsluta när du vill.

Varför väljer ni att driva på för ett förbud mot fossil reklam?

– Vi matas dagligen med reklam för produkter och tjänster som är beroende av fossila bränslen. Det handlar om reklam för exempelvis oljebolag, fossil­drivna bilar och flygresor. Det är ohållbart. Marknadsföring av många skadliga produkter, som  tobak och alkohol, är sedan länge förbjuden eller starkt reglerad. Det vore absurt att inte också förbjuda fossil reklam, nu när vi vet vilka skador utsläppen orsakar.

På vilka sätt tänker ni jobba för ett förbud?

– Vi driver på för ett förbud tillsammans med många andra miljöorganisationer i Europa. Ett förslag till en europeisk lagstiftning har lämnats in till EU-kommissionen som ett medborgar­initiativ och i oktober börjar en namninsamling i flera länder, med målet att få ihop en miljon namnunderskrifter. Om vi lyckas måste kommissionen behandla frågan. Parallellt arbetar vi här i Sverige för att reklamen ska stoppas av både företag och politiker – fler borde göra som tidningen Dagens ETC som har bannlyst fossil reklam.Vi vill också uppmana människor att anmäla reklam för greenwashing till Konsumentverket och Reklamombudsmannen.

Vad tror du om möjligheterna att få igenom ett förbud på europeisk nivå inom överskådlig tid?

– Det finns absolut ett momentum för frågan. Allt fler slås av hur bisarrt det är att den fossila marknadsföringen fortfarande är oreglerad, och miljörörelser runtom i Europa förenas just nu för ett förbud, med Greenpeace och Badvertising som samlande kraft. Det finns starka ekonomiska intressen som motarbetar en förändring. Men om vi lyckas skapa ett tryck i frågan under­ifrån så kan politiker våga lyfta förslaget. Då kan det börja hända saker.