Miljö.

2021-05-03 10:50
  • Med Coop-kortet samlar medlemmarna poäng när de handlar i Coops butiker och hos Coops samarbetspartners. Poängen kan bytas mot resor med TUI och SAS. Bild: Shutterstock
    Med Coop-kortet samlar medlemmarna poäng när de handlar i Coops butiker och hos Coops samarbetspartners. Poängen kan bytas mot resor med TUI och SAS.
  • Eva Gustavsson. Bild: Privat
    Eva Gustavsson.
Puffetikett
Dagens ETC

Hon väljer bort Coop – sågar jättens flygsatsningar

Dagligvarujättarna skryter med sitt engagemang för klimatet – och uppmuntrar samtidigt kunderna att ta flyget på semestern.

”Det är så falskt”, säger Coops tidigare kund Eva Gustavsson – nu väljer hon andra butiker.

Vill du fortsätta läsa?

Bli prenumerant på Dagens ETC!
Om du redan är det loggar du in här.

Betala per vecka

Från

39 kr

Beställ här!

Din prenumeration på Dagens ETC förnyas varje vecka. Avsluta när du vill.

Betala per månad

Från

139 kr

Beställ här!

Din prenumeration på Dagens ETC förnyas varje månad. Avsluta när du vill.

I förra veckan berättade Dagens ETC om dagligvarujätten Ica som sponsrar sina stammiskunder med rabatter på upp till 3 000 för en flygsemester till platser som Maldiverna. Flera läsare hörde av sig och påpekade att även Coop uppmuntrar till flygsemestrar. En av dem var Eva Gustavsson från Linköping.

– Det är så falskt, och helt i strid med deras marknadsföring som ”Sveriges grönaste matkedja”. Coop är ett kooperativ som borde värna om medlemmarnas framtid, säger hon och fortsätter:

– Alla måste ta ansvar för att få ner utsläppen, Coop är inget undantag.

Nya klimatmål

Kooperativa förbundet har 3,5 miljoner medlemmar. Med Coop-kortet samlar medlemmarna poäng när de handlar i Coops butiker och av samarbetspartners, däribland flygresebolagen SAS och TUI.  Medlemmar får poäng på resan och minst 600 kronor rabatt om de väljer flygsemester med TUI. Rabatten gäller ”vare sig du längtar efter tropiska stränder, familjemys eller en storstadsweekend”, skriver Coop.

Medlemmar kan också flyga med SAS för inköpspoängen. Samtidigt framhåller Coop sitt hållbarhetsarbete och presenterade så sent som i år nya klimatmål för den egna verksamheten, satta  ”i linje med Parisavtalets mål om att begränsa jordens uppvärmning till 1,5 grader”.

Nekar intervju

Ingen på Coop vill ställa upp på en telefonintervju, men Karin Friis, chef för Lojalitet & Kampanj på Coop, skriver via pressavdelningen att utgångspunkten är att ”erbjuda medlemmarna det de efterfrågar och har behov av”.

– Vi låter våra medlemmar fatta egna beslut och vi vill uppmuntra till hållbara val. När man behöver eller vill flyga samarbetar vi med marknadens mest hållbara partner, skriver hon.

Flygresor kan aldrig vara klimatsmarta. Varför uppmuntrar ni medlemmarna att välja flygsemester?

– Genom att samarbeta med svenska resebolag som aktivt arbetar med hållbarhet finns större möjligheter att påverka klimatfrågan än annars.

Vad säger ni till kunder som tycker att detta klingar falskt?

– Majoriteten är positiva till våra flygresepartners. Vår ambition är att arbeta långsiktigt med dem inom hållbarhet och att öka miljökompensationer kopplat till resande.

Eva Gustavsson ger inte mycket för det argumentet.

– En enda resa ger lika mycket utsläpp eller mer än de samlade utsläppen av att leva normalt under ett helt år. Det hjälper ingenting att soporna ombord på planet sorteras eller att hotellen är miljömärkta. Det är typ såna miljöåtgärder flygbolagens hållbarhetsarbete består av, säger Eva Gustavsson.

– Coop borde upphöra med att ge grönt kort till flygsemestrar och istället ge fler rabatter på klimatsmarta livsmedel och tågresor, säger Eva Gustavsson.

Coop

Coop Butiker & Stormarknader AB (tidigare Coop Sverige) är ett affärsområde inom Kooperativa Förbundet (KF) som driver dagligvaruhandel i butikskedjorna Coop, Stora Coop och Coop Extra.

Coopmedlemskap ger poäng på inköp, som kan bytas mot bland annat flygresor med TUI och SAS.