Ledare. Johan Ehrenberg.

2019-11-08 03:00
Puffetikett
Dagens ETC

Volvo går in i dödsdansen

”Volvo är som Kodak när digitalkameran kom. Eller som Facit när kalkylatorn kom. Eller som reklamfinansierade tidningar när Facebook kom.”

Det skulle ju inte behöva hända. En av Sveriges största industrier, med lång historia och enorm produktionskunskap hos de anställda, går in i det som måste kallas dödsdansen eftersom ägare och ledning vägrat inse läget.

Volvo är som Kodak när digitalkameran kom. Eller som Facit när kalkylatorn kom. Eller som reklamfinansierade tidningar när Facebook kom.

Man lägger sin kraft på att få ut de sista vinsterna, man agerar som en förstörare som vet att man snart kan smita och springa bort från det man förstört.

Hela projektet de senaste åren har varit att gå emot varje hållbarhetsprojekt och istället toksatsa på det som förstör vår gemensamma framtid.

Globalt är det idag så att all den minskning och förbättring av trafik och utsläpp som elbilar faktiskt ger, raderas ut av storsatsningen på smutsiga suvar.

Alla vet att de här bilmodellerna är dåliga för både trafik och miljö, men omfattningen är svår att greppa, vi talar om en storsatsning som är bland de största industrisatsningar svensk fordonsindustri gjort.

Varje suv som lämnar fabriken innebär mer förstörelse av det gemensamma. Varje bil på gatan är ett direkt angrepp på regeringens politik för omställning av trafiken. Inga reklamkampanjer i världen kan dölja det. Volvo är den svenska klimatpolitikens svarta får och ägarens agerande är kontraproduktivt och ändå fortsätter man och media följer med i ”framgångsberättelsen”. Aldrig har så många stora Volvo-bilar sålts, aldrig har vinsterna varit så uppressade. (Jag har inte de senaste bokslutssiffrorna men det är ingen gissning att varje anställd med sitt slit levererar hundratusentals kronor i vinst till ägarna.)

Volvo stod inför ett vägval för några år sedan. Storsatsa på smutsiga bilar eller satsa på elektrifiering. Man valde det förra och lyckades samtidigt prata bort det genom utspel efter utspel om ”alla bilar ska elektrifieras” så småningom. Jo, även Kodak sålde digitala kameror till slut.

Till saken hör att den ”elektrifiering” man talade om var lite hjälpmotorer, inga riktiga elbilar.

Förutom att det här skadar vår trafik och vår gemensamma luft så har det också påverkat Volvos agerande i klimatpolitiken.

Man har hela tiden slagits för sämre utsläppskrav. Man har lierat sig med utsläppspolitiker i USA och man har deltagit i ljugandet om utsläpp och diesel fast man vetat sanningen.

Och nu blir man omkörd.

Det är ofta så. Precis innan företag kraschar brukar rekordvinsterna rulla in. Det är alltid mer lönsamt att kortsiktigt pressa ut några oljedroppar till ur marknaden än att långsiktigt ställa om.

Det är inget försvar när Volvos konkurrenter beter sig lika illa. Just nu rullar skandalen ut i medialjuset, för att få bättre ”medelutsläppsvärde” nästa år, när reglerna är tuffare för bilföretagen, så försenar bilföretagen leveranser av elbilar till nästa år. Ja, medveten försening. Då kan man nämligen räkna in den elbilen i sitt utsläppsnitt 2020 och fortsätta göra lite fler fossila bilar.

Poängen med utsläppsgränser är att minska utsläpp. Bilföretagen trixar istället för att få öka med fler förstörande suvar.

Och det är därför man ligger så långt efter utvecklingen när det gäller renare trafik.

Jag har kört elbil sedan 2009. Alla bilar, små som stora, har varit överlägsna varje motsvarande fossilbil. Enkelheten, renheten och farten är oslagbar. Tystnaden på riktigt. Under de här tio åren har elbilarna gått från entusiastmarknad till massmarknad och det är inte bara i Norge som vi kommande år kommer upptäcka att varannan ny bil är elbil. Jo, även i Sverige. Men inte med Volvo-märket på fronten.

Inget kan slå elbilens driftsekonomi och det är här som all teknisk innovation sker. I Dagens ETC har vi berättat om nya batterier som snart laddar bilarna på några minuter till exempel. Batterier av svenska forskare med papper som bas har presenterats. Laddning under körning utvecklas. All innovation sker här, inget sker på fossila bilar förutom att de blir större, värre och så får de lite Spotify på ”entertainment”-displayen.

Det är genant att provköra nya fossila bilar jämfört med nya elbilar.

Därför försöker bolagen prata om annat. Jag läste hur Volvos digitala chef Ödgärd Andersson går ut och skryter om att man ”snart” har bilar som fungerar som mobiler. Ständigt ny uppdaterad mjukvara. Men det hade ju Tesla redan för fem år sedan. Det finns inget ”nytt” i detta tänkande, det är bara pr-försök.

Vi går nu in i den elektrifierade trafiken, det kommer alldeles för sent och alldeles för fegt. Men det går inte att stoppa. Göteborgs kommun har stöttat Volvos ”utveckling” liksom staten, men ingen har ställt det självklara kravet om hållbarhet. Och facken har inte sagt något alls.

Som om ägaren visste vad som var bäst för framtiden, fast det enda den kinesiska ägaren skapat är ökade utsläpp och ökade vinster.

Det går inte att vara passiv i en teknikrevolution.

När facken på General Motors vann sin viktiga strid så tvingade man också in att företaget måste storsatsa på elbilar.

Inte för att facket i USA är klimataktivister.

Utan för att man vill rädda jobben.

DIGITAL PRENUMERATION

TVÅ VECKOR GRATIS!

Läs alla artiklar från Dagens ETC utan kostnad första två veckorna. Därefter är priset 199 kronor/månad. Ingen bindningstid. Du får dessutom Dagens ETC direkt till din mejl, alla dagar i veckan. Beställ för att läsa direkt.

Genom att klicka på ”Prenumerera” godkänner du prenumerationsvillkoren och samtycker till att ETC-företagen hanterar dina personuppgifter

Johan Ehrenberg
Johan Ehrenberg 

Grundade ETC 1976. Svarar gärna på frågor och skriver mest om ekonomi och politik. Och solceller. Men det är ju politik det med.

Mejl johan@etc.se

Twitter @JohanEhrenberg